‘Rooms-katholiek in deze tijd: Thuis bij God, gastvrij voor mensen’

29 augustus 2017

In juli ontvingen de parochiesecretariaten een exemplaar van het boekje ‘Rooms-katholiek in deze tijd: Thuis bij God, gastvrij voor mensen’. Het boekje is een uitgave van Adveniat en werd speciaal gemaakt vanwege ‘Back to church: Kerkproeverij’. Dit is een van de twee nieuwe initiatieven dit jaar, waarbij parochies worden uitgenodigd hun kerkgebouwen open te stellen.

‘Back to church: Kerkproeverij’ vindt plaats op 9-10 september. Daarna vindt in november de Brabantse ‘Open Kerkendag’ plaats (26 november). Het eerste initiatief wordt in Nederland geïntroduceerd door de Raad van Kerken. Het tweede is een initiatief van de provincie Noord-Brabant.

Parochies kunnen de boekjes met korting bestellen bij Adveniat voor verdere verspreiding. Vanaf honderd boekjes bedraagt de prijs slechts € 1,30 per stuk (normale prijs: € 5,95).

Het boekje gaat in op verschillende vragen die de gasten kunnen hebben als ze voor het eerst in lange tijd weer een keer mee gaan naar de kerk, zoals: Wat inspireert je? Hoe is het om rooms-katholiek te zijn? Wat gebeurt er tijdens de eucharistie? Wat betekent geloof voor de samenleving?

De boekjes zijn niet alleen geschikt voor ‘Back to church: Kerkproeverij’, maar kunnen ook uitgereikt worden op andere momenten waarop parochies de kerk openstellen of in contact komen met mensen die ze op een toegankelijke manier meer informatie aan willen reiken over het geloof.

Parochies zijn van harte uitgenodigd om mee te doen aan ‘Back to church: Kerkproeverij’ en de ‘Open Kerkendag’, als stap in een programma van uitnodiging en ontmoeting (pastorale brief mgr. Liesen ‘Wordt andere mensen met een nieuwe visie’).