Schoenen en sokken voor dak- en thuislozen Bergen op Zoom

12 december 2015

In het weekend van 5 en 6 december collecteerde de Lieve Vrouweparochie te Bergen op Zoom onder het motto ‘zet je schoen voor een schoen’ voor de 170 daklozen in deze stad. En van het een komt het andere. Zeker in het heilig Jaar van de Barmhartigheid.

“Het initiatief ontstond door onze contacten met Pierrette Schoon,” vertelt Ton de Rooij, lid van het caritasbestuur van de parochie. “Pierrette Schoon is sociaal-geneeskundig verpleegkundige bij de GGD en houdt zich bezig met de medische screening van dak- en thuislozen. Ze werkt in Bergen op Zoom mee aan een pilot-project voor de opvang van dak- en thuislozen. Uit haar contacten met hen weet ze dat deze behoefte hebben aan goed schoeisel. Ze lopen vaak op versleten schoenen en dat heeft gevolgen voor de conditie van hun voeten. Ze hebben baat bij goede schoenen. Daarom is er voor hen gecollecteerd.”

“Tijdens de vieringen in de parochie heeft Pierrette binnen de preek van vicaris Verbeek kort over hun noden verteld. Dit maakte grote indruk op de kerkgangers. De opbrengst van de collecte was hoger dan normaal. Als caritas zullen we deze verdubbelen,” aldus Ton.

Van het een komt het ander “Je hebt niets aan goede schoenen als je geen goede sokken hebt. Vandaar nodigen we de kerkgangers uit om in het weekend van 12 en 13 december concreet sokken in gangbare maten te geven. We zullen ervoor zorgen dat deze ten goede komen aan de daklozen. We hebben afspraken met winkeliers om samen met de dak- en thuislozen schoenen aan te schaffen.”

“Deze activiteit kadert heel goed in het heilig Jaar van de Barmhartigheid,” vindt Ton de Rooij. “Het gaat immers om het kleden van mensen. In het komende jaar komen we hier op verschillende momenten op terug. Zo spreekt Pierrette Schoon op 9 januari 2016 op de nieuwjaarsbijeenkomst van onze parochie.”