Sfeervolle Kloosternacht in Oosterhout met een rijk programma

21 mei 2015

Ongeveer 60 jongeren uit het hele land trokken van woensdag 13 mei op donderdag 14 mei op de nacht voor Hemelvaart langs de dreven van de heilige Driehoek in Oosterhout. Op deze, voor Nederland unieke plaats, liggen twee abdijen en een priorij dicht bij elkaar.

De kloosterlingen uit de Heilige Driehoek nodigden jongeren uit voor deze kloosternacht vanwege het wereldwijde ‘Jaar van het Godgewijde Leven’ en het diocesane ‘Jaar van het Gebed’ in het bisdom Breda.

(Alle foto’s: R. Mangold)

“Het initiatief ging uit van zuster Hildegard Koetsveld osb van de Onze Lieve Vrouweabdij,” vertelt Noortje van Seters, een van de deelnemers en nauw bij de organisatie betrokken. “Zij wilde vanuit de drie kloosters een bijdrage leveren aan het Jaar van het Gebed. Bisschop Liesen sprak bij de opening van de nacht een zegenbede uit. In zijn woord verwees hij naar paus Franciscus die christenen uitdaagt om op weg te gaan. ‘Deze tocht is bedoeld om samen door te brengen. In stilte en gezamenlijk, want het religieuze leven mag aantrekkelijk zijn,’ vertelde de bisschop.”

De jongeren trokken gedurende de nacht van abdij naar abdij. De norbertinessen van de priorij St. Catharinadal ontvingen de jongeren hartelijk met koffie en koek. Ze boden hun de gelegenheid de vespers bij te wonen. Er volgde een korte bedevaart door de tuin waar onlangs een wijngaard is aangelegd.

De leden van de Gemeenschap Chemin Neuf die de Sint Paulusabdij bewonen, verzorgden een programma. De jongeren luisterden naar getuigenissen van een echtpaar, een priester en een religieuze. Zij zijn allen aan de gemeenschap verbonden. Hierna volgden diverse keuzemogelijkheden. De jongeren konden deelnemen aan een geleide schriftmeditatie, een film bekijken, gesprekken voeren met leden van Chemin Neuf of gewoon stil in de kerk zitten. Een half uur aanbidding sloot de nacht af.

In het holst van de nacht pelgrimeerden de jongeren langs met fakkels verlichte wegen naar de Onze Lieve-Vrouweabdij. Daar kwamen ze rond 4.30 uur aan. Na een tocht langs de kloostergangen met momenten van bezinning bij diverse halteplaatsen, ontbeet de groep en sloot de nacht met een ontbijt af.

“De nacht is zeker voor herhaling vatbaar,” vindt Noortje van Seters. “We hebben kunnen kennismaken met de spiritualiteit van de verschillende groepen. We hebben kunnen ervaren hoe de drie kloosters invulling geven aan het godgewijd leven.”

(Alle foto’s: R. Mangold)