Sint Jozef, de tedere vader

15 december 2020

In een korte overweging staat vicaris-generaal Marc Lindeijer SJ stil bij het onlangs door paus Franciscus afgekondigde Jozefjaar. Paus Franciscus stelt ook een gebed voor om samen te bidden.

Hij staat altijd in de kerststal, maar meestal een beetje achteraf: sint Jozef, de pleegvader van het Kerstkind. Paus Franciscus heeft hem nu in de schijnwerpers gezet met zijn brief “Met het hart van een vader”. Doel van die brief is “om onze liefde tot deze grote heilige te vergroten, om ons aan te moedigen zijn voorspraak te zoeken en om zijn deugden en ijver na te volgen”. Welke deugden? De paus noemt er zes, waarvan al meteen de eerste onze aandacht verdient: sint Jozef was een tedere en liefhebbende vader. ‘Dat wisten we al’, zult u denken, maar wat verrassend is, is dat de paus die vaderlijke tederheid verbindt met onze kwetsbaarheid. “We denken maar al te vaak dat God alleen door onze betere kanten werkt, maar de meeste van zijn plannen worden werkelijkheid door en ondanks onze kwetsbaarheid.”

We moeten dus leren om met tedere barmhartigheid naar onze te zwakheden kijken. De paus doelt op onze persoonlijke zwakheden, maar moeten we niet tevens zo kijken naar de zwakheden van de Kerk in onze streken? Sint Jozef is immers de patroonheilige van de Kerk wereldwijd! Onze parochies worden ouder, kleiner en kwetsbaarder; voor God is dat echter geen reden om ons op te geven of te misprijzen, integendeel. “De kwade geest doet ons onze kwetsbaarheid zien en veroordelen, terwijl de heilige Geest haar aan het licht brengt met tedere liefde. Tederheid is de beste manier om de kwetsbaarheid in ons aan te raken.” Roepen we dus sint Jozef aan en vragen we de genade om steeds met de ogen van de liefde naar onszelf, naar elkaar en naar onze eigen geloofsgemeenschap te kunnen kijken. Met die liefde kunnen we alles; zonder die liefde zijn we verloren. Zullen we samen daar om bidden bij de kerststal?

Marc Lindeijer SJ

Dit is het gebed dat paus Franciscus ons voorstelt in zijn brief:

Wees gegroet, behoeder van de Verlosser,
bruidegom van de Maagd Maria.
Aan u vertrouwde God zijn enige Kind toe;
op u stelde Maria haar vertrouwen;
met u werd Jezus een man.

Heilige Jozef, toon ons
dat u ook onze vader bent
en leidt ons op de weg van het leven.
Verkrijg voor ons genade, barmhartigheid en moed,
en bescherm ons tegen alle kwaad. Amen.