Sobere maaltijd van katholieken en protestanten in Fijnaart (Vastenestafette)

17 maart 2017

Fijnaart is een dorp in de Noord-Westhoek van West-Brabant. De meerderheid van de inwoners is protestant. Het is een typisch voorstraatdorp waar het vroegere Nederlands Hervormde kerkgebouw in het centrum van de plaats ligt. Vanaf 1796 is hier een katholieke parochie.

De katholieke parochie maakt nu als parochiekern deel uit van de Immanuelparochie in de gemeente Moerdijk. Vroeger leefden de katholieken en de protestanten in strikt gescheiden gemeenschappen. Nu is er sprake van oecumenische toenadering. Dit is duidelijk merkbaar bij de sobere maaltijd.

De sobere maaltijd op 15 maart wordt georganiseerd door de protestantse gemeente van Fijnaart, Heijningen en Standdaarbuiten en de katholieke gemeenschap te Fijnaart. “Vorig jaar bestemden we de opbrengst voor de Vastenactie, dit jaar voor een project van Dorcas,” vertelt diaken Michael Bastiaansen. “Vastenactie is katholiek. Dorcas is een protestants-christelijke organisatie. Dorcas zet zich in voor mensen in nood, ongeacht hun religie, ras of politieke organisatie. Dorcas ondersteunt ontwikkelingsprojecten in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika.”

“Dorcas verzamelt wol. Damesgroepen breien met deze wol babykleren. Dorcas zorgt ervoor dat deze kleding in Afrika komt,” aldus Bastiaansen. “Dorcas ontvangt via onze maaltijd 125 euro voor deze kledingactie.”

Op Palmzondag doet de parochiekern in Fijnaart mee met de Vastenactie. “We organiseren op die dag een Paasbrunch. Dat is ieder jaar een succes,” zegt diaken Bastiaansen.