Start Kerkbalans zaterdag 19 januari

16 januari 2019

Op zaterdag 19 januari start de campagne van Actie Kerkbalans 2019. Door het hele land luiden op die dag kerken de klok tijdens een lokaal startmoment. In de twee weken daarna (19 januari tot 3 februari) worden kerkleden benaderd voor een bijdrage aan hun kerk.

Het landelijke campagneteam presenteert op vrijdag 18 januari de uitkomsten van een peiling over de meerwaarde van de lokale geloofsgemeenschap. Deze peiling werd in het najaar 2018 voor het eerst gehouden via internet. Invullers konden kiezen uit tien mogelijke antwoorden, of een eigen antwoord toevoegen.

De peiling wilde werkgroepen Kerkbalans en andere organisatoren laten nadenken over de meerwaarde van hun kerk, om deze waarde ook te gebruiken in hun communicatie over Kerkbalans, bijvoorbeeld in de folder of de brief gericht aan de parochianen.

Tijdens de presentatie van de uitkomsten op 18 januari reflecteren twee sprekers op de waarden die het vaakst zijn gekozen: mgr. Van den Hende, als voorzitter van de Bisschoppenconferentie, en ds. R. De Reuver, scriba van de Protestantse Kerk in Nederland.

Ook worden de winnaars van de landelijke fotowedstrijd van Actie Kerkbalans bekend gemaakt. De landelijke fotowedstrijd was gekoppeld aan de peiling. Deelnemers aan de wedstrijd konden foto’s insturen rond deze drie waarden uit de peiling:

• In onze kerk zijn we missionair betrokken in onze stad/dorp
  • In onze kerk zijn er inspirerende zondagse vieringen
  • In onze kerk zien we naar elkaar om

Lees meer over de peiling en de landelijke start van Kerkbalans op rkkerk.nl

En zie ook: