Startvieringen bisdombedevaart op het feest van de h. Franciscus

6 oktober 2011

In elk van de drie dekenaten kwamen op 4 oktober deelnemers aan de diocesane bedevaart naar Assisi en Padua bij elkaar om de eucharistie te vieren. Op 4 oktober viert de Kerk de gedachtenis van Franciscus van Assisi, de heilige die in Assisi begraven ligt en mensen inspireert door zijn radicale navolging van Jezus Christus. De dekens van de verschillende dekenaten waren de hoofdcelebrant in de viering. Na de viering ontstonden geanimeerde ontmoetingen tijdens het koffiedrinken.

‘Ik hoop dat de bedevaart mij hierin een weg wijst’ (Markiezaat: Oudenbosch)
Een van de deelnemers is Jan Monden uit Etten-Leur. Hij bezocht de viering van het dekenaat het Markiezaat in Oudenbosch. Monden was voor zijn pensionering docent levensbeschouwing aan het Norbertuscollege te Roosendaal. Vanuit die functie is hij nog steeds betrokken bij de diaconale stad Roosendaal, een van diaconale projecten van het bisdom. Hij is nog maar een jaar met pensioen. “Ik ga voor de eerste maal met het bisdom op bedevaart,” vertelt hij. “De persoon van Franciscus heeft mij altijd geïntegreerd. Ik hoop op deze reis in contact te komen met de heiligen Clara, Franciscus en Antonius van Padua. Daarnaast wil ik antwoord krijgen op de vraag die Franciscus zich stelde: “Heer, wat wil U dat ik doe.” Dat klinkt misschien wat vreemd voor een 66-jarige maar ik sta op een kruispunt van mijn leven. Mijn leven is af. Ik heb een prachtig gezin met een goede vrouw, lieve kinderen en kleinkinderen. Ik heb alle vrijheid en toch merk ik dat ik in mijn eigen vrijheid gevangen zit. Ik sta voor de keuze om leuke en gezellige dingen te doen of mij in te zetten voor Kerk en samenleving. Ik heb nooit geweten dat die keuze zo moeilijk kan zijn. Ik hoop dat de bedevaart mij hierin een weg wijst.”

Viering in de basiliek in Oudenbosch.

Franciscusfeest (Zeeland: Ovezande)
Ruim honderd mensen bezochten de dekenale viering van het dekenaat Zeeland in Ovezande. “Dit mooie aantal komt door de combinatie van de bedevaart en de parochiële viering in Ovezande, zegt Geerten Kok, dekenaal coördinator van het dekenaat Zeeland. “In deze plaats is de traditie gegroeid om bijzondere aandacht aan het Franciscusfeest te geven. Na de viering zegent deken Verbeek altijd de knuffels van kinderen. De pelgrims komen uit de hele provincie, van Brouwershaven tot Sint Jansteen,” weet Kok. Geerten Kok gaat zelf ook mee. “Niet enkel professioneel maar ik ben al verschillende keren in Assisi geweest en heb belangstelling voor Franciscus. Ik ben nog niet met het bisdom op bedevaart geweest en vind het fijn om deze reis vanuit het bisdom eens te mogen maken. Tijdens de bedevaart verzorg ik een catechese over het zonnelied.”

De heilige Franciscus en Antonius (Baronie: Breda)
Els Zeegers uit Breda gaat samen met haar man Wim mee als busleider. “Ik heb genoten van de mooie, plechtige viering gisteren,” zegt ze. “Er waren misdienaars, er werd gewierookt, er werd mooi gezongen. De Mis in de Bredase H. Franciscuskerk was ook goed bezocht. Na de viering heeft mijn man wat verteld over de gang van zaken tijdens de bedevaart.”
Franciscus heeft voor haar een speciale betekenis. “We hebben een beeld van hem in huis en een glas in loodraam. Voor ons is hij een voorbeeld in zijn liefde voor de dieren en de minderbedeelden.” Met Antonius heeft ze een andere band. “We roepen hem aan, als we iets kwijt zijn. Van mijn moeder heb ik een porseleinen Antoniusbeeld geërfd. Antonius is geknield op een bidstoel. Het Jezuskind verschijnt hem. De hand van Antonius wijst naar dit kind. Als je iets kwijt bent, wijst de heilige Antonius aan waar dat ligt. Eigenlijk vereren we hem uit eigenbelang,” lacht ze.