Studenten Bovendonk op bedevaart voor roepingen naar Zegge

8 mei 2018

In alle vroegte verschijnen op zondag 6 mei 2018 enkele schimmige gestalten bij de ingang van Centrum Bovendonk te Hoeven. Het zijn studenten, stafleden en medewerkers van de Priester- en Diakenopleiding Bovendonk die om 4.00 uur de jaarlijkse bedevaart maken naar Onze Lieve Vrouw van Zegge.

Rector Schnell geeft de studenten een duidelijke intentie mee. De groep bidt voor roepingen tot het priesterschap en het permanente diaconaat, dat er mannen zijn die vanuit hun verbondenheid met God met de gelovigen mee willen trekken op hun weg door het leven. De bedevaart leidt de groep via een nieuwbouwwijk door de Pagnevaartse bossen naar Bosschenhoofd. Daar steken de deelnemers de overweg over en lopen zo naar de kapel en de kerk in Zegge. Onderweg, in de bossen, bidden ze de rozenkrans en overwegen de glorievolle geheimen. Onderweg gaat de zon op en in het ochtendlicht komt de groep in Zegge, waar iedereen een kort moment voor zijn eigen intenties bidt in de bedevaartskapel.

In de kerk maken de studenten zich gereed. Zij verzorgen als groep de gezangen tijdens de eucharistieviering. Rector Schnell is de hoofdcelebrant. Spirituaal Marc Lindeijer sj concelebreert. Diaken Vincent de Haas en diaken Jan van Steenoven, diaken in de Sint Franciscusparochie waartoe Zegge behoort, verlenen liturgische assistentie. In zijn homilie staat rector Schnell stil bij de dynamiek van het christelijk leven. We worden geroepen elkaar lief te hebben, zoals Jezus Christus ons liefheeft. Hij is de maatstaf van onze liefde. Jezus Christus verstaat onder liefde dat we bereid zijn te sterven voor onze vrienden (Johannes 15, 9-17). Hij houdt niets achter. Hij geeft zichzelf totaal. Wij zijn geroepen in de dynamiek van deze zelfgave mee te gaan. Paus Franciscus spreekt in zijn apostolische exhortatie ‘Gaudete en exsultate’ over de roeping tot heiligheid. De heiligheid bestaat erin te leven in de volheid van liefde en jezelf te geven op de plaats waar je geroepen bent. Maria is hierin ons voorbeeld. Zij gaf zich helemaal aan haar roeping.

Een korte toewijding aan Maria sluit de viering af. De groep geniet na de viering samen van het drinken van een kop koffie en het eten van de traditionele Brabantse worstenbroodjes. Ook dit hoort bij de tradities van deze authentieke West-Brabantse bedevaartplaats.

(Bron: pdob.nl)