Taartbuffet voor de Vastenactie

23 april 2019

In de laatste dagen van de Veertigdagentijd voor Pasen zijn de laatste inzamelacties voor de Vastenactie gehouden. Op deze website is verslag gedaan van enkele in het oog springende activiteiten. Eén daarvan bleef nog onvermeld: het taartbuffet in Oostburg.

De H. Andreasparochie in West-Zeeuws-Vlaanderen organiseerde op zaterdagmiddag 6 april 2019 een middag, waarop de geloofsgemeenschap actie voerde voor de Vastenactie. Mevrouw Trees Cammaert uit Schoondijke is de kartrekker van de Vastenactie. Zij is lid van de Parochiële Caritasinstelling en coördineert vanuit deze functie de Vastenactie in de parochie. “Daarvoor heb ik een groep mensen om me heen verzameld,” zegt Trees bescheiden.

“Ieder jaar hebben we deze middag in de bijruimtes van de Heilige Eligiuskerk in Oostburg. De parochianen zijn actief bij de middag betrokken. Veel mensen tonen hun hobbies. Sommigen verhandelen hun eigen producten. Er is een uitgebreid taartenbuffet. Veel gelovigen hebben taarten gebakken en verkopen taartpunten. Het hoogtepunt is een verloting. De opbrengsten zijn allemaal voor de Vastenactie. Daarnaast wordt er in de kerk muziek gemaakt. Op zo’n middag komen zeker 200 mensen voorbij,” aldus Trees Cammaert. “De opbrengsten zijn goed, ongeveer € 1.000.” De opbrengsten zijn bestemd voor SAKO (Stichting Steun Aan Kinderen Overzee). “Het is een eigen parochieel project,” zegt Cammaert. “Dankzij deze stichting uit Terneuzen krijgen middelbare scholieren uit Bangladesh en Indonesië een betere kans op een opleiding. We werken hier graag aan mee.”

De calorieën die er op de ene plek via de taart bij komen, worden er op de andere plek weer afgewandeld. Maria Heesters organiseert al jaar en dag de vastenwandeling in Geertruidenberg. Zes donderdagen per jaar maakt een groep ouderen een sponsorwandeling in de omgeving van Raamsdonksveer en Geertruidenberg. De opbrengsten zijn bestemd voor de Vastenactie. “Dit jaar wandelden we 205 euro bijeen,” meldt Maria. “De eerste twee donderdagen waren zwaar. De tweede donderdag stormde het. We trokken toen door de straten van het oude Geertruidenberg. Deze beschermden ons tegen de wind. De andere dagen was het weer beter en gingen we ook de polders in.” Maria vertelt ook over de lengte van de wandelingen. “Het gaat toch om wandelingen van 1,5 tot 2 uur. Dat is om de nabij 8 kilometer.”

(Foto: Stijn Nieuwendijk)