Tentoonstelling parochie Roosendaal over de Geloofsbelijdenis (Jaar van het Geloof)

25 september 2013

Van 14 september tot en met 29 september is in de Roosendaalse Onze Lieve Vrouwekerk een tentoonstelling over de Geloofsbelijdenis. Deze is ingericht in het kader van het Jaar van het Geloof.

Jaar van het Geloof
Ronald Kok en Mieke Stroop, beiden actieve vrijwilligers in deze parochie, zijn de initiatiefnemers. Samen hebben zij de tentoonstelling vorm gegeven. “In het catechetisch beraad van de parochie vroegen we ons af wat we konden doen in het kader van het Jaar van het Geloof,” vertelt Ronald. “Al eerder hadden parochianen en toevallige bezoekers een grote belangstelling getoond voor een tentoonstelling over de zeven sacramenten. We dachten dat we in dit kader zo iets moesten doen rond de Geloofsbelijdenis. We hopen dat de gelovigen door deze tentoonstelling bewuster de Geloofsbelijdenis bidden.”

Christelijke kunst en literatuur
Ronald is vervolgens op internet gaan zoeken naar afbeeldingen en materiaal om de tentoonstelling te verlevendigen. “We hebben bij elk artikel een afbeelding uit de christelijke kunst kunnen vinden. Daarnaast hebben we een literatuurtafel gemaakt. Hier is te zien hoe vroeger door middel van de oude catechismus het geloof doorgegeven werd.”

Nieuwe uitgaven en informatie
“We hebben ons hiertoe niet beperkt. Er is ook hedendaags materiaal.” Ronald Kok wijst op verschillende uitgaven waaronder ook de Geloofsboekjes van het bisdom, de Catechismus van de Katholieke Kerk, Youcat en het Compendium van de Catechismus. “Onze pastoraal werkster Els Ettes had ook het idee om in het kergebouw op zoek te gaan naar elementen van de twaalf artikelen van het geloof. We hebben deze gevonden en zo een blad gemaakt waarop mensen kunnen lezen hoede geloofsbelijdenis in het kerkgebouw uitgebeeld is.” De uitvoering lag in handen van Mieke Stroop en Ronald Kok.

‘Je komt met mensen in gesprek’
Volgens Ronald Kok is de tentoonstelling goed ontvangen. “Op open Monumentendag hebben we gemerkt dat je aan de hand van zo’n tentoonstelling met mensen in gesprek komt. Je geeft hun handvatten voor geloofsverdieping.”

Weekend 28-29 september
De tentoonstelling is te zien op zaterdagmiddag 28 september in de Onze Lieve Vrouwekerk te Roosendaal, Kade 23 en na de vieringen in het weekend van 28 en 29 september (17.30 uur op zaterdag en 9.30 uur op zondag).