Terugkijktip: Het geloofsgesprek met vicaris-generaal Marc Lindeijer SJ

18 november 2020

In een openhartig Geloofsgesprek met presentator Leo Fijen, spreekt vicaris-generaal Marc Lindeijer SJ over zijn visie op de missionaire Kerk. Het Geloofsgesprek werd in augustus opgenomen om op zondag 6 september te kunnen worden uitgezonden, maar dit werd opgeschoven vanwege een ingelaste uitzending over kardinaal Simonis die op 2 september overleed.

Leo Fijen en pater Lindeijer hebben elkaar in Rome leren kennen. “In Rome,” zo vertelt pater Lindeijer, “had ik het genoegen dat ik mocht werken voor de zaken van de heiligen; de ‘eindfase’ van het christelijk leven. En hier in Breda mag ik werken aan de missionaire Kerk: het begin van het christelijk leven, de universele roep voor heiligheid. Ik hoop dat het me gaat lukken om die heiligheid meer tevoorschijn te brengen, zodat dit opnieuw leidt tot nieuwe zaken in Rome”.

In het gesprek gaat pater Lindeijer onder meer in op de roeping van elke christen en hoe onderscheiding der geesten daarbij werkt. Het is geruststellend, zo ervaart hij, dat de missionaire Kerk niet bij jezelf hoeft te beginnen door allerlei boeken en documenten erover te lezen. Het begint namelijk bij de Heilige Geest. Die is al aan het werk in de harten van de mensen. Wat daarna komt is onderscheiden waar de Geest aan het werk is, en hoe je daarbij van dienst kunt zijn. Dat heeft met roeping te maken. En als die roeping van God komt, geeft die een blijvende vreugde.