The road ahead: succesvolle voorstelling door jongeren in Bergen op Zoom

24 april 2007

Tegen zeven uur op zaterdag 21 april stroomde de kerk van de Goddelijke Voorzienigheid in Bergen op Zoom langzaam vol met mensen. Ze kwamen niet voor een viering, maar voor een theatervoorstelling die in één dag voorbereid, ingeoefend en uitgevoerd werd door een groep van zo’n 70 jongeren uit het bisdom Breda. Onder de titel “The road ahead” zetten zij een eigentijdse verbeelding neer van de parabel van de verloren zoon.

Dochters als zonen
Voor de gelegenheid waren de beide zonen uit de bekende parabel vervangen door dochters, maar dat maakte de voorstelling alleen nog maar spannender. De muziek startte, de spots gingen aan en de show begon.Eén van de jongeren, Jolijn uit Zevenbergen, neemt de rol van Jezus op zich. Vol overgave stort ze zich in haar rol en neemt haar medespelers mee. Een ander, Teun, bouwt de hele dag decors, maar maakt zich uiteindelijk onmisbaar door tijdens de show de camera te bedienen die op een groot scherm in detail inzoomt op het spel. Jeroen doet het geluid. Geen eenvoudige opgave in een galmende kerk. Cindy danst samen met nog zeven andere meisjes en laat de show wervelen. En zo kunnen we doorgaan.

Goed gevulde kerk
De beloning is een goed gevulde kerk met trotse ouders en vrienden en veel nieuwsgierige Bergenaren. De krant komt langs voor een interview, maar noch de jongeren, noch de regisseur Hans Lein of één van de andere begeleiders heeft er oog voor. Er is maar één ding dat telt: om zeven uur moet het staan. Als aan het einde van de voorstelling de twee zussen elkaar weer in de armen vallen en alle spelers en bouwers op het podium staan om het slotlied te zingen, is de opluchting groot. “Theater in de Kerk 2007 was een groot succes. We kijken nu al weer uit naar volgend jaar,” zegt Marc Bollerman, jongerenwerker van het bisdom Breda in een eerste reactie.

Theater in de kerk
Theater in de kerk is al negen jaar één van de meest aansprekende activiteiten in het bisdom voor tieners en jongeren. Sinds twee jaar ligt de verantwoording voor de organisatie bij het jongerenplatform van het bisdom. Het recept blijft elk jaar hetzelfde: in één dag vanuit het niets een theatervoorstelling maken.
De jongeren, variërend in leeftijd van 12 tot 30 jaar verdelen zich in werkgroepen. Zo is er een groep die het dramatische deel verzorgt, een andere groep bouwt de decors. Op weer een andere plek worden de kostuums gemaakt, de dans ingeoefend, de techniek opgebouwd en de muziek ingeoefend. Begint de dag nog wat onwennig en afwachtend, rond de middag heeft iedereen het warm en neemt de spanning toe als de tijd tot de voorstelling steeds korter wordt.

Meer weten: mail  of bel: Marc Bollerman, 06-16068897

Voor alle foto’s klik HIER en u komt op de vernieuwde website van het jongerenpastoraat van het bisdom Breda (www.jongbreda.nl )