Theater in de Kerk / Bibliodrama over Jona

23 april 2016

Het boek Jona stond centraal in Theater in de Kerk op 16 april in de Mariakerk te Breda. Pastoraal werkster Ineke Leemput en Anton Janssen, een van de organisatoren, blikken samen terug op een geslaagde dag. Voor Ineke, die de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, was het de laatste maal dat zij in functie bij dit evenement betrokken was.

Het verhaal van Jona leent zich uitstekend voor het theater. Het boek Jona neemt een aparte plaats in tussen de profetische boeken van het Oude Testament. Het is geen verzameling profetische uitspraken, maar een novelle in de lijn van de joodse midrasj, een leerzaam verhaal over God en mens.

Ongeveer 35 jongeren namen deel aan de dag en zochten naar wegen om dit bijbelboek uit te beelden. Onder hen waren er enkelen die theaterwetenschap en licht en geluid studeren. Zij hielpen de jongeren met de realisering van de gewenste effecten.

De werkgroep Theater in de Kerk / Bibliodrama organiseerde de dag in samenwerking met het jongerenpastoraat van het bisdom Breda. De jongerenwerkster van het bisdom, Nina Mertens, leverde een actieve bijdrage.

Voor Ineke Leemput was deze laatste Theater in de Kerk / Bibliodrama verbonden met haar afscheid. “Dit wil niet zeggen dat ik stop,” zegt ze na afloop. “Sommige mensen vroegen of ik toch door wilde gaan. Deze roep is het overwegen waard.”

Samen met Anton Janssen blikt ze terug. “We hebben duidelijk de band met de actualiteit gezocht,” zeggen beiden. “Jona kreeg de opdracht om naar Ninive te gaan, de hoofdstad van het Assyrische Rijk. Voor de joden was dat de stad van de vijand. De jongeren legden een link met de actualiteit door vuurhaarden en problemen van de huidige wereld te noemen zoals de mensenhandel, het terrorisme en de drugshandel in Mexico. Jona liep immers ook weg voor de problemen in zijn tijd.”

“Op het einde van het spel blijkt de barmhartigheid van God. Dit aspect is juist in dit heilig Jaar van de Barmhartigheid zeer belangrijk,” aldus Ineke. “De stad Ninive is gespaard. God toont zijn barmhartigheid ook tegenover Jona wanneer hij wil sterven. Door het na te spelen wordt het verhaal levend.”

“Ze ontdekken dat het niet alleen om een eeuwenoud verhaal gaat, maar dat de Bijbel ook iets zegt over ons,” vult Anton aan. “Ze begrijpen waar het boek over gaat en drukken dit uit in hun eigen taal.”

“Bij de avondvoorstelling was het druk. Maar eigenlijk zie je daar maar de helft van het proces. De jongeren zijn de hele dag bezig met het bijbelboek en groeien in het verhaal. Soms is dit grappig. Toen Jona in de walvis belandde, ontlokte hij aan de aanwezigen een glimlach door spontaan te zeggen: ‘Jezus, wat is het hier een rommel.’ Dit hoort bij hun gewone taalgebruik. Het is een weg om Gods Woord vorm te geven. Je merkt dat er tussen de jongeren die meedoen vriendschappen ontstaan,” aldus Anton, die er de uitnodiging voor komend jaar alvast aan vastknoopt. “We organiseren Theater in de Kerk / Bibliodrama volgend jaar weer. Elke jongere tussen de twaalf en dertig is uitgenodigd.”

Het mailadres van Theater in de Kerk / Bibliodrama is E theaterindekerk@outlook.com. Zie voor meer informatie ook de Facebook pagina ‘Theater in de Kerk’.