Theater in de kerk: Goddelijke Voorzienigheid

18 april 2007

Aankomende zaterdag 21 april zal in Bergen op Zoom in de kerk aan de Van Heelulaan, Theater in de kerk plaatsvinden. Een dikke 70 jongeren uit heel het bisdom Breda komen die dag samen om in één dag een theatervoorstelling te bedenken, voor te bereiden, oefenen en uit te voeren. Het verhaal dat ze in de voorstelling zullen laten zien is de parabel van de verloren zoon.

Er worden dansen ingeoefend, decors gebouwd, kostuums gemaakt en licht en geluid opgebouwd. ’s Avonds laten de jongeren de parabel tot leven komen en is iedereen uitgenodigd om daarbij aanwezig te zijn. De voorstelling begint om 19.00 uur en de deuren gaan een kwartier van te voren open. De toegang is helemaal gratis.

The Road Ahead
De show heeft als naam meegekregen ‘The road ahead’ naar het bekende lied van City to City, dat ook een belangrijke rol in de show zal spelen. Het lied vertelt hoe iemand een weg moet gaan die niet altijd even makkelijk is, maar die je wel moet volgen. Wat dat betreft past het precies bij het verhaal van de verloren zoon, die op het dieptepunt van zijn leven de lange weg terug naar huis moet maken.

Scratchtheater
“We beginnen ’s ochtends met helemaal niets. Nou ja, met zo’n 70 jongeren en een lege kerk,” vertelt Marc Bollerman namens het organiserende jongerenplatform van het bisdom Breda. “En dan begint het mirakel van Theater in de kerk. In een paar uur tijd verrijzen decors, worden kostuums gemaakt, muziek ingeoefend, professioneel licht en geluid opgebouwd en ga zo maar door. Scratchtheater noemen we dat. En het mooie is: de jongeren doen alles zelf. Het is heel hard werken, maar het lukt elk jaar weer om ’s avonds om zeven uur een spetterende voorstelling neer te zetten.”

Bergen op Zoom
De show vindt elk jaar plaats op een andere locatie. Vorig jaar was Theater in de kerk te gast in Roosendaal met de voorstelling over de verhalen van Jozef uit het Oude Testament. Dit jaar is gekozen voor de parochiekerk van de Goddelijke Voorzienigheid in Bergen op Zoom. Pastoor Rud Smit en vele vrijwilligers uit de parochie heten de jongeren heel hartelijk welkom en verheugen zich op een spannende dag. Iedereen uit Bergen op Zoom en ver daarbuiten is van harte welkom om de voorstelling mee te maken.