Toegekende diocesane onderscheidingen in 2018

26 maart 2019

In 2018 kende de bisschop op verzoek van parochies of instellingen uit het Bisdom Breda twaalf personen de diocesane onderscheiding toe. De onderscheiding is bedoeld voor hen die zich binnen het bisdom minstens tien jaar lang op bijzondere wijze verdienstelijk hebben gemaakt voor geloof en Kerk op diocesaan, parochieel of vicarieel niveau.

Bij de onderscheiding hoort een schildje dat de Oudenbossche smid Rinus Bouwmeester ontworpen heeft. Op het schildje bevindt zich een afbeelding van Maria Ten Hemelopneming, de patrones van het Bisdom Breda. Deze is omgeven door de drie schuin- of Andreaskruisjes afkomstig van het stadswapen van de stad Breda. Het schildje rust op een halve wereldbol.

De onderscheidingen zijn inmiddels uitgereikt door de parochie of instelling die de aanvraag deed, zodat hier het overzicht kan worden gepubliceerd.

In 2018 kende bisschop Liesen de diocesane onderscheiding toe aan:

• Dhr. J.W.P. Monden (onderscheiding aangevraagd door de H. Mariaparochie, Etten-Leur)
  • Dhr. B.A.M. Hulshof (onderscheiding aangevraagd door de Parochie Heilige Familie, Breda)
  • Dhr. J. Cuelenaere (onderscheiding aangevraagd door de Parochie H. Andreas, Oostburg)
  • Mw. M.C. van Riel-Brooimans (onderscheiding aangevraagd door de Parochie H. Antonius Abt, Riel)
  • Dhr. L.J. Mouwen (onderscheiding aangevraagd door het Weeshuis voor Roomsch-Katholieken, Bergen op Zoom)
  • Dhr. mr. P.W.H.M. Haans (onderscheiding aangevraagd door de Weeshuis voor Roomsch – Katholieken, Bergen op Zoom)
  • Dhr. J.J. Voeten (onderscheiding aangevraagd door de Parochie H. Trudo, Zundert)
  • Mw. M.G.M. de Ridder (onderscheiding aangevraagd door de Parochie H. Augustinus, Breda)
  • Dhr. W. Doeswijk (onderscheiding aangevraagd door de Pater Damiaanparochie, Zierikzee)
  • Dhr. P.A.M. van Herel (onderscheiding aangevraagd door de Sint Christoffelparochie, Steenbergen)
  • Mw. A.W.M. van Herel-de Weert (onderscheiding aangevraagd door de Sint Christoffelparochie, Steenbergen)