Twee online gebedsvieringen op Moederdag: ‘Bidden met Maria’

8 mei 2020

Op zondag 10 mei 2020 houdt bisschop Liesen twee online gebedsvieringen in het bisdom Breda. Zowel bij Mariaoord Zegge als in de kapel van Onze Lieve Vrouw ter Eecken in het Zeeuwse Kapellebrug zal een moment van gebed en bezinning worden gehouden. Beide vieringen worden gelivestreamd door Omroep Brabant en het bisdom, zodat kijkers in een rechtstreekse verbinding kunnen aansluiten in gebed.

Meimaand Mariamaand
Mei is in de Katholieke Kerk de Mariamaand. Parochies besteden in de meimaand extra aandacht aan de devotie tot de Moeder Gods. Onder normale omstandigheden gebeurt dat gezamenlijk door extra aandacht voor het rozenkransgebed, het houden van Mariaprocessies en het organiseren van bedevaarten naar Mariaoorden. Nu fysiek samenkomen niet mogelijk is vanwege het coronavirus, worden de twee vieringen online uitgezonden.

‘Bidden om een einde aan de coronapandemie’
Op het feest van de heilige Marcus op 25 april riep paus Franciscus op om te bidden om het einde van de coronapandemie af te smeken. Daarbij gaf hij twee gebeden mee. Deze gebeden zijn opgenomen in de twee vieringen van 10 mei. Ook zal een moment stil worden gestaan bij de noden van de vluchtelingen op het Griekse eiland Lesbos. In deze video legt Caritasfunctionaris Wim Tobé uit waarom.

Uitzendingen: live en reportage
De viering in Zegge wordt om 11:00 uur live uitgezonden door Omroep Brabant (via de website en de Omroep Brabant-app) en het moment van gebed in Kapellebrug wordt om 15:00 uur gelivestreamd via het Youtubekanaal van het Bisdom Breda. Omroep Hulst maakt een reportage van de viering. Deze is later op de dag terug te zien via de website van de omroep.

Downloads

Bisschop Liesen bij de afsluiting van de Mariamaand in Zegge in 2015. Foto: Ramon Mangold