Twee video’s: “Ik antwoord op wat U in mijn hart hebt gelegd”

1 mei 2020

In het kader van Roepingenzondag op 3 mei 2020 brengt het Bisdom Breda twee video’s uit waarin priesters vertellen over hun roeping. Pater Richard Lobo en kapelaan Jochem van Velthoven gaan persoonlijk in op hoe zij antwoord geven op wat God in hun hart heeft gelegd.

Pater Richard Lobo is lid van de congregatie Societas Verbi Divini (SVD). Als pastoor van de Augustinusparochie van Breda vertelt hij over zijn leven als priester. “Wat belangrijk voor mij is” zo benadrukt Lobo, “is blij te zijn in je roeping.” In de video gaat hij op de vraag waarom hij priester is geworden. Ook laat hij zien hoe de parochie in deze crisistijd mensen nabij wil zijn. Het is volgens de pastoor ook belangrijk om als gemeenschap voor roepingen te bidden: “Het gebed helpt. Het gebed kan een verlangen in de mens opwekken naar het priesterschap en het religieuze leven.”

“God roept nog steeds, zelfs accountants uit hun kantoren.”

In de tweede video gaat kapelaan Jochem van Velthoven van de Elisabethparochie in Zeeuws-Vlaanderen in op zijn roeping als priester. Hij vertelt dat God ook vandaag, in het leven van alledag mensen roept: “zelfs accountants uit hun kantoren”. ‘Antwoorden op wat God in je hart heeft gelegd’ gaat volgens Van Velthoven om een “heel diep verlangen waar je niet alleen mee moet blijven lopen.” “Praat erover met anderen en ook met ervaringsdeskundigen,” zo benadrukt hij. Een zin van bisschop Van den Hende herinnert hij zich nog goed toen hij de priesteropleiding volgde: “Je zit niet op het seminarie om priester gewijd te worden, maar om te ontdekken of dit is wat God van je vraagt”.

Pater Richard Lobo vertelt over zijn priesterroeping.

Kapelaan Jochem van Velthoven loopt langs gesloten uitgaansgelegenheden in Breda. “We leven in een bijzondere tijd waarin de wereld geplaagd wordt door het coronavirus.” Normaal bruist de binnenstad van de energie. Nu is het rustig in de straten en treft pijn en verdriet veel mensen. “Mij laat het als priester zien waartoe ik geroepen ben.”