Uitnodiging aan jongeren voor Palmzondag 2015: ‘Ontzettend belangrijk dat de jongeren elkaar ontmoeten’

25 februari 2015

Jongeren uit het bisdom van Breda zijn uitgenodigd voor de viering van Palmzondag op 29 maart samen met jongeren uit het bisdom Rotterdam. De jongeren van de bisdommen reisden met de Wereldjongerendagen (WJD) 2013 samen naar Brazilië. Ze gingen via Suriname naar Rio de Janiero. In het verlengde daarvan vierden ze ook vorig jaar Palmzondag samen.

Voor de komende Palmzondagviering op 29 maart 2015 is vanuit het bisdom een mail met de uitnodiging verstuurd aan jongeren van wie het bisdom de adressen heeft. Ook is een bericht geplaatst op Facebook. Pastorale beroepskrachten kregen een mail met de vraag om de uitnodiging verder onder de aandacht te brengen bij de tieners en jongeren in de parochies.

Jochem van Velthoven, priesterstudent van het bisdom, tekent voor de uitnodiging. “Op Palmzondag wordt de aftrap gegeven voor de Wereldjongerendagen 2016 in Krakau. Palmzondag wordt een dag met inhoud en gezelligheid. Mgr. Van den Hende is celebrant in de eucharistieviering. Er zullen gastsprekers en workshops zijn. De dag is voor tieners en jongeren tot 30 jaar en is zeer de moeite waard!”

Jongeren uit het bisdom Breda en het bisdom Rotterdam vierden samen Palmzondag 2014. (Foto: R. Mangold)

Jochem onderstreept het belang van de WJD: “De Wereldjongerendagen in 2013 waren voor de jongeren een onvergetelijke geloofservaring, een vreugde die ze tot op de dag van vandaag met zich meedragen en uitdragen!”

De WJD is het grootste internationale jongerenevenement ter wereld. Honderdduizenden jongeren, overal vandaan, komen eens in drie jaar bij elkaar om samen het katholieke geloof te vieren. In de jaren dat er geen internationale WJD wordt gehouden, wordt Palmzondag in de bisdommen gevierd als lokale WJD.

“Het is ontzettend belangrijk dat de jongeren elkaar ontmoeten, over de parochies en bisdommen heen. Hierdoor worden zij gesterkt in hun geloof, het geeft hen hoop en zij ervaren op een bijzondere wijze de liefde van God en van elkaar,” aldus Jochem.

(Foto: R. Mangold)

Mailbericht aan de jongeren in het bisdom:

Hallo,

Over de hele wereld komen ieder jaar tieners en jongeren samen om Palmzondag te vieren, door de paus uitgeroepen als Wereldjongerendag.

Net als vorig jarig wordt deze dag gevierd samen met de jongeren uit het bisdom Rotterdam. Het wordt een dag met inhoud en gezelligheid. Er zullen gastsprekers en workshops zijn. Tijdens de lunch is er ruimte voor ontmoeting. De dag is voor tieners en jongeren tot 30 jaar.

Dus noteer in je agenda: 29 maart Palmzondag, H. Antoniuskerk in Dordrecht.

Check ook onze facebookpagina – Jong Bisdom Breda – voor de laatste info en meld je aan. https://www.facebook.com/Jongbisdombreda

Ik ben er bij! Jij komt toch ook?

Groet,

Jochem van Velthoven
Priesterstudent bisdom van Breda

P.S. De volledige tekst van de boodschap van paus Franciscus voor Palmzondag (WJD) 2015: ‘Zalig de zuiveren van hart, want zij zullen God zien’ (Matteüs 5, 8), zie voor een Nederlandse vertaling RK Documenten