Uitnodiging: voor mensen mét en mensen zónder

3 oktober 2007

Op zaterdag 3 november vindt een regionale werkdag plaats in het bisdom Breda over hoe mensen mét en mensen zónder verstandelijke beperking samen kunnen bouwen aan de Kerk. Geloofsgemeenschappen of parochiekernen en parochies in het bisdom hebben een uitnodiging gekregen voor deze dag en promotiemateriaal ontvangen.

Samen bouwen aan de Kerk
De werkdag is bestemd voor mensen mét en mensen zonder verstandelijke beperking. De insteek van de dag is te kijken hoe mensen met een beperking en mensen zonder samen kunnen geloven. Anita van Steyn, vanuit de Pastorale Dienstverlening van het bisdom betrokken bij de organisatie van de dag: “Het bijzondere aan het samen optrekken is dat je kunt ervaren dat je samen aan de Kerk kunt bouwen, en dat ieder daaraan een bijdrage kan leveren, iedereen kan meedoen.”

Gezamenlijke inzet
De werkdag wil de meerwaarde van een gezamenlijke inzet te laten zien. “Ieder draagt op eigen wijze bij aan de Kerk. Vieringen, bijeenkomsten, ze worden vaak georganiseerd voor mensen met een verstandelijke beperking en over hen. Wij willen laten zien dat je kunt leren van elkaar en van elkaar kunt genieten als je elkaars inbreng serieus neemt. Dan valt ineens op hoe vaak er een eenzijdige nadruk is op het verbale, de argumenten, de woorden. Als je daar nog eens goed naar kijkt, is dat voor iedereen in de Kerk goed.”

Insluiten
“Een christelijke gemeenschap sluit mensen in, niet buiten. Dat houdt een correctie in van het gangbare beeld dat je er alleen bij hoort als je het maatschappelijk gemaakt hebt,” vertelt Van Steyn, die de werkdag enthousiast aanprijst: “Het wordt een dag boordevol ideeën en goede voorbeelden.”

Naast Anita van Steyn is uit het bisdom Breda ook Anja Verbraak betrokken bij de organisatie van de dag. Zij is geestelijk verzorger bij Amarant, een organisatie voor zorg en ondersteuning voor mensen met een verstandelijke beperking.

Meer informatie
De regionale werkdag vindt plaats op 3 november in De Baai in Etten-Leur (van 13:00 uur tot 16:30 uur). Meer informatie en aanmelding via E sggd@sggd.nl, I www.sggd.nl. Of bij Anita van Steyn: E avsteyn@bisdombreda.nl.