Uitzending gemist: Geloofsgesprek met Salwan en Ainas Saimon

11 juli 2018

“Ik had niet het gevoel dat ik asielzoeker of allochtoon was, toen ik naar Nederland kwam. Mensen waren aardig en vriendelijk.” Op zondag 8 juli waren Salwan Saimon en zijn vrouw Ainas te gast bij Leo Fijen in het Geloofsgesprek. Ze vertellen hoe ze vanuit Irak in Nederland kwamen, over hun geloof, hun band met de Kerk en hun bidden.

Salwan: “Geloof zonder daden is niks. Je moet het geloof laten zien. Niet alleen binnen de kerk, maar ook buiten en voor iedereen.” In hun huiskamer staat een mooi Mariabeeld. Het komt “uit een heilige plek” zegt Salwan. De zusters karmelietessen in Sittard schonken hen het beeld. “Maria is een voorbeeld voor mij,” vertelt Ainas. “Ze is een sterke vrouw. Haar kind werd niet in een gewone situatie geboren. Ze moest van het ene land naar het andere vluchten en meemaken dat Jezus werd gekruisigd.”

Als het gaat over de moeilijkheden in hun eigen leven, benadrukt Salwan dat ze altijd positief blijven. Ainas vertelt hoe ze bidt, God om hulp vraagt en op Hem vertrouwt.

(Foto: KRO-NCRV)