‘Vakantie Poolse kinderen’ prijswinaar van ‘Een bron van inspiratie’

2 april 2014

‘Een bron van inspiratie.’ Onder die noemer nodigde de afdelingsraad van de KRO Breda parochies in het bisdom van Breda uit om inzendingen te doen van inspirerende parochieprojecten. Er waren 26 inzendingen en 10 genomineerden, die op zaterdag 29 maart in de Pauluskerk te Oudenbosch bijeenkwamen voor de prijsuitreiking.

In een korte toespraak benadrukte Leo Fijen van Omroep RKK dat de geselecteerde projecten de deuren van de Kerk open zetten om er te zijn voor de mensen en een brug te slaan tussen geloof en leven. Behandel de mensen die je ontmoet als geëerde gasten, gaf hij aan, want we zijn allemaal pelgrims onderweg.

Hella van der Wijst, bekend van het programma De Wandeling, is iemand die voor dit programma letterlijk als pelgrim op weg gaat met mensen die er te gast zijn. Ze liet een fragment zien van een reportage en gaf aan wat de ingediende parochieprojecten willen doen: er zijn voor een ander dichtbij huis.

Vicaris Wiel Wiertz stelde de projecten samen met vertegenwoordigers uit de betreffende parochies voor. Na deze voorstelronde werden de winnaars bekend gemaakt.

De eerste prijs (€ 1.000) werd gewonnen door ‘Vakantie Poolse kinderen’
De tweede prijs (€ 750) door ‘Rouwzorg 0114’
De derde prijs (€ 500) door het ‘Nationaal Jongerenkorenfestival’

Alle genomineerde projecten waren:

• Kinderkaravaan van de parochie in de regio Oudenbosch, met eucharistievieringen voor jonge gezinnen op verschillende kerken in de parochie. Het project startte ongeveer een jaar geleden. Er zijn 17 à 18 vaste gezinnen en gemiddeld 35 à 50 kinderen per viering.
  • Themamiddagen van de werkgroep ‘Serviam’ (‘Ik wil dienen’) van de Sint Annaparochie te Steenbergen (parochiekern Kruisland, H. Georgiuskerk), die ontkerkelijking tegen wil gaan door mensen met inhoudelijke bijeenkomsten ontvankelijk te maken voor geloof en Kerk.
  • Rouwzorg 0114, een werkgroep die al dertien jaar rouwenden begeleidt in groepen. Elk najaar start een avondgroep en een middaggroep, en in het voorjaar een groep voor ouders die een kind hebben verloren. In de afgelopen dertien jaar zijn 29 groepen gestart, waaraan 315 mensen deelnamen. Ook worden lezingen georganiseerd waaraan iedereen kan deelnemen.
  • Vakantie Poolse kinderen door de werkgroep Kerk en samenleving uit Schijf. Elk jaar worden gastouders gezocht, sponsoren en activiteitenbegeleiders voor Poolse kinderen (8 – 12 jaar) die opgroeien in een regio in Polen met luchtvervuiling, kleine huizen en grote armoede.
  • Het Nationaal Jongerenkorenfestival in Rijsbergen dat dit jaar het 25-jarig jubileum viert en bij die gelegenheid op 1 juni aanstaande de mediaviering vanuit Rijsbergen opluistert. Al 25 jaar investeert het Jongerenkorenfestival in de zang van jeugd en het actief betrokken houden van kinderen in de Kerk.
  • Kerstdiner in de bijruimte van de H. Michaelkerk. Oud-pastoraal werker Gerard Kester lichtte toe hoe er voor parochianen bij een bijzondere gelegenheid als Kerstmis door beroepskrachten en vrijwilligers voor mensen wordt gekookt.
  • Levensboek, jouw levensverhaal, in de parochie Rijen-Dongen trekken vrijwilligers op met oudere parochianen om vanuit gelovig perspectief terug te blikken op belangrijke momenten in het lever en deze ervaringen op te schrijven en te delen met anderen.
  • Stichting Ubuntu uit Bavel, waar diverse betrokken mensen uit het dorp zich inzetten voor verbondenheid met elkaar en met de Derde Wereld. Diaken Rob van Uden lichtte de term ‘ubuntu’ toe, als principe dat je pas mens wordt als je andere mensen tegemoet komt.
  • Aardenburg bedevaartstad, in West-Zeeuws-Vlaanderen ijvert een projectgroep voor Aardenburg als bedevaartstad van OLV met de inktpot. De legende vertelt dat een onschuldig ter dood veroordeelde jongen tijdens zijn laatste nacht in zijn cel van Maria een stukje perkament krijgt dat hij de volgende dag af moet geven. De dag erop wordt de jongen vrijgelaten.
  • De deur is altijd open, van de stichting behoud Catharinakerk Hengstdijk om aanpassingen te doen en een glazen wand te realiseren, zodat de kerk vaker opengesteld kan worden.