Vastenaktie door Antoniushuis

31 maart 2015

De tafels in één van de leslokalen van de Priester- En Diakenopleiding Bovendonk te Hoeven stonden vol met bruikbare spullen. De priesterstudenten van het Antoniushuis hadden deze ingezameld ten behoeve van de Vastenaktie.

De studenten zijn enthousiast. “Op maandag 23 en donderdag 26 maart zamelen we in de middag spullen in voor mensen die het hard nodig hebben,” vertellen Pascal Aerssen en Ramon Roks. “We mogen dan bij de ingang van Albert Heijn in Hoeven staan en de klanten vragen om wat extra’s te kopen voor onze inzameling. We hebben voor hen een boodschappenbriefje opgesteld waarin we vragen om houdbare levensmiddelen en andere noodzakelijke gebruiksartikelen. De goederen zijn bestemd voor mensen in Roosendaal, Oudenbosch en Prinsenbeek, parochies waar studenten van het Antoniushuis stage lopen.”

“De mensen reageren goed op onze actie,” zeggen beide studenten. “Sommigen doen spontaan extra boodschappen, anderen gaan nadenken over hun eigen levensstijl.”

In de Goede Week volgen de studenten van het Antoniushuis een intensief programma. Op Palmzondag doen ze mee met de Wereldjongerendag in hun eigen bisdom. Op dinsdag bezoeken alle studenten de Johannespassion in Utrecht. Daarna gaan de wegen van de studenten uit het bisdom Groningen-Leeeuwarden en Breda uiteen. De studenten uit het Noorden doen mee met de Goede Weekplechtigheden in hun eigen bisdom. Dit geldt ook voor de studenten uit Breda. Zij gaan op woensdagavond naar de Chrismaviering in Gilze. Tijdens het Triduum sacrum doen ze actief mee met de plechtigheden in de kathedraal. In de nacht van donderdag op vrijdag is er op Bovendonk een nachtwake waarin ze samen het psalterium bidden.