Vastenestafette 2013 afgesloten

27 maart 2013

Op dinsdag 26 maart verscheen de laatste bijdrage aan het vastenestefatte blog. Tijdens de Veertigdagentijd hield het blog dagelijks de activiteiten bij in parochies in het bisdom van Breda. De laatste activiteit waaraan het blog aandacht besteedde was de Vastenaktie van de Bethlehemparochie in de Bredase nieuwbouwwijk de Haagse Beemden.

Sobere maaltijd in Breda
De Bethlehemparochie organiseerde op de maandag van de Goede Week haar sobere maaltijd, gevolgd door een boeteviering. Annie Aarts is betrokken bij de organisatie. Ze is zo eerlijk te bekennen dat het niet druk was. “We waren met een kleine groep. We hebben samen gegeten, opgeruimd en vervolgens de boeteviering bezocht maar we moeten deze activiteit wel in het geheel zien.

Annie legt dit uit. “Tijdens de maaltijd presenteerde Trudy Gerritsen het project van zr. Elly van Dijk in Zuid-Afrika, ons doel tijdens de vastenaktie.” Het is het vastenproject van de nieuwe Augustinusparochie, namelijk het kindertehuis in Ofcolaco in Zuid-Afrika. “Trudy Gerritsen is een vrijwilligster uit Teteringen. Zij is daar al driemaal geweest en kan bijzonder goed over de situatie in dat land vertellen. Dit jaar ben ik met Trudy langs de vier katholieke scholen in de Haagse Beemden geweest. Zij hebben een sponsorloop georganiseerd die liefst € 8.000 heeft opgebracht.”

Een succesvolle actie dus. Annie Aarts heeft voor dit succes een duidelijke verklaring. “We voeren voor de tweede maal actie voor zr. Elly. Trudy Gerritsen heeft in haar presentatie laten zien wat er met de opbrengst gedaan wordt. Dit motiveert enorm.”

Kaarten voor het goede doel
De afgelopen week werd er ook gekaart in Putte. Het blog van de vastenestafette besteedde daar aandacht aan op vrijdag 22 maart. Ondanks het koude weer togen ongeveer 40 mensen op deze vrijdagavond naar de H. Dionysiuskerk in Putte. Achter in de kerk is daar een ruimte afgeschermd waar parochiële activiteiten kunnen plaatsvinden.

Tijdens de veertigdagentijd wordt deze intensief gebruikt. Daar vinden de jaarlijkse sobere maaltijd en de traditionele kaartavond plaats. “De opbrengst van beide activiteiten is bestemd voor de vastenactie,” vertelt dhr. Van der Plas, die samen met enkele anderen deze activiteiten organiseert.

“Met de kaartavond zijn we begonnen toen zr. Will van Hooijdonk hier pastoraal werkster was. Eerst voor de parochie en ik denk vanaf 2002 voor de vastenactie. Het was gisteren weer heel gezellig. We spelen twee rondes en tussen deze rondes is er een loterij. We begonnen rond 20.00 u.. Ik zelf was pas rond 1.30 u. thuis. Ik weet nog niet hoeveel geld we opgehaald hebben. We hebben ook inkopen moeten doen en deze moeten nog verrekend worden.” Het dorp Putte is nu een parochiekern van parochie de Bron. “Er komen inderdaad niet alleen mensen uit Putte naar de avond,” zegt Van der Plas. “Dit jaar waren er ook deelnemers uit Ossendrecht en Hoogerheide. Zelf vind ik dit verheugend.”

Voor het volledige vastenestafetteblog, klik hier