Vastenestafette 2016: Oostburg, Prinsenbeek en vele andere

22 maart 2016

De vastenestafette reist soms van het ene naar het andere einde van het bisdom. Op zaterdag 19 maart deed ze de uiterste westkant aan. Daar ligt de H. Andreasparochie die verschillende parochiekernen in het westen van Zeeuws-Vlaanderen omvat.

Verloting Oostburg
In de H. Eligiuskerk van Oostburg vond op zaterdagmiddag 19 maart een manifestatie rond de Vastenactie plaats. “Vorig jaar hadden we iets dergelijks in Breskens georganiseerd maar toen viel de belangstelling wat tegen,” vertelt Trees Cammaert uit Schoondijke. “We besloten het dit jaar over een andere boeg te gooien. We nodigden vier koren uit om in de kerk op te treden. Tussen de gezangen door hielden we een verloting en konden de mensen in de ontmoetingsruimte van de kerk van de kerk koffie drinken en genieten van een zelfgebakken wafel.”

De plaatselijke middenstand leverde de prijzen. Deze varieerden van een dinerbon in een lokaal restaurant tot een mand vol boodschappen, geleverd door een supermarkt. “Een bakker heeft speciaal voor ons een tulband gebakken,” zegt Trees. “We zijn tevreden. De middag heeft 700 euro opgebracht. In de kerk zijn ongeveer 150 mensen geweest. Koren brengen altijd deelnemers mee,” aldus de praktisch ingestelde Trees.

Het is niet het enige wat de H. Andreasparochie doet. In verschillende parochiekernen worden de vastenzakjes huis aan huis opgehaald. De basisschool van Groede verkoopt paaseitjes. De overige scholen doen op een andere manier mee. “Op deze manier realiseren we een goede opbrengst,” aldus Trees Cammaert.

Warmhartig Prinsenbeek
Op 16 maart organiseerde de Werkgroep Sobere Maaltijd van de Katholieke parochie te Prinsenbeek en de Protestantse Gemeente de jaarlijkse sobere maaltijd, Dit jaar was het thema ‘Warmhartig”. De opbrengst was bestemd voor het initiatief Resto du Coeur van Rahal Lamlih.

Dhr. Lamlih kookt al jaren voor de Bredase daklozen. Hij haalt voedsel op bij Bredase supermarkten en winkeliers, bereidt thuis een maaltijd en deelt deze dagelijks uit op een aantal plaatsen in Breda (o.a. bij daklozenopvang ‘t IJ aan de Slingerweg). Zijn initiatief draagt de naam: ‘Resto du Coeur’ (restaurant van het hart). Dhr, Lamlih is hier mee gestart toen hij een dakloze uit een vuilnisbak bij de HEMA zag eten. Hij werd in 2008 gekozen tot Brabander van het jaar.

Na de oecumenische gebedsdienst, en een korte presentatie over Resto du Coeur, startte de eenvoudige maaltijd. De dienst begon om 18.00 uur met aansluitend de maaltijd. Het geheel duurde tot ca. 19.30 uur. Hans van de Vijver van de werkgroep Conciliair Proces in Prinsenbeek is zeer tevreden. “Er waren 48 deelnemers. We konden in totaal 585,00 euro aan de heer Lamlih overhandigen. We hadden de deelnemers verzocht om voedsel met een lange houdbaarheidsdatum mee te nemen. Op deze manier ontving de heer Lamlih nog twee tassen met etenswaren. Hij ging dankbaar weg.”

Met de chrismaviering op woensdag 23 maart wordt de vastenestefatte 2016 afgesloten.

• Lees alle berichten in het blog op deze website
    Axel, Bergen op Zoom, Breda, Hoeven, Hoogerheide, Hulst, Huijbergen, Koewacht, Oostburg, Oosterhout, Ossendrecht, Oudenbosch, Philippine, Prinsenbeek, Roosendaal, Terneuzen, Zuiddorpe.