Vastenestafette in Putte (26 maart 2019)

2 april 2019

Ongeveer 21 mensen vulden op dinsdag 26 maart het oksaal van de H. Dionysiuskerk in Putte. Het oksaal van deze kerk is een afgesloten ruimte waar de parochiekern van Putte haar ontmoetings- en secretariaatsruimtes heeft.

“Onze ontmoetingsruimte is zeer geschikt voor een vastenmaaltijd,” vertelt Corry van Trijen, lid van het Caritasbestuur van parochie de Bron. “Jeroen Houben presenteerde het vastenactieproject. Wij voeren actie voor schoon water op het Indonesische eiland Flores. De bergdorpen liggen in een arme en afgelegen streek. Meer dan de helft van deze dorpen heeft geen toegang tot schoon drinkwater. Hierdoor is de bevolking gevoelig voor infectieziekten en is de kindersterfte hoog. Het vastenactieproject richt zich op het bevorderen van de levensomstandigheden en de zelfredzaamheid van de inwoners én het opzetten van een goede watervoorziening.”

Daarna genoot de groep van een sobere maaltijd met soep en broodjes. “We doen het zo al jaren, zegt Corry. “Het aantal deelnemers blijft stabiel. Het is een vaste groep die ook het leven in onze parochiekern draagt.”

De vastenmaaltijd is niet de enige activiteit. Op 10 mei 2019 is de jaarlijkse kaartavond. De opbrengst van deze avond is ook bestemd voor het waterproject in Flores.

(Foto: Bisdom Breda)