Vastenestafette van start

4 februari 2015

Op Aswoensdag 18 februari 2015 begint de Veertigdagentijd. In het bisdom Breda markeert deze dag het begin van de zesde vastenestafette die duurt tot en met woensdag 1 april 2015 wanneer de chrismamis gevierd wordt in de kerk van de H. Petrus Banden te Gilze. De estafette start met een eucharistieviering in de H. Antoniuskathedraal te Breda waar bisschop Liesen de as zal zegenen en deze opleggen.

Het bisdom Breda nodigt de parochies en religieuze gemeenschappen uit in te tekenen op deze estafette. Hiervoor hebben ze een brief ontvangen. “Het aantal inschrijvingen groeit nog steeds en we hopen dat deze lijn zich in 2015 voortzet,” aldus missiesecretaris Ben Hartmann.

“Dit jaar voeren we actie voor Sri Lanka. Daar werken de Tamils op thee-plantages. Ze leven in extreme armoede. De vastenaktie wil jongeren helpen om zich door middel van scholing aan deze extreme armoede te ontworstelen.”
Een activiteit in het kader van de Vastenestafette kan een avond, dagdeel of hele dag duren. Het voornaamste is de drieslag ‘bidden, vasten en dienen’. Parochies en caritas instellingen kunnen deze elementen creatief aan elkaar verbinden. Dit jaar staat de vastenestafette mede in het teken van het Jaar van Gebed. Om een indruk te krijgen kunnen de inschrijvingen en de blog van de vorige Vastenestafettes van 2010, 2011, 2012 en 2013 en 2014 worden bekeken op de bisdomwebsite.

Ook dit jaar wordt er weer een blog gemaakt. Deze blog vormt de rode draad die de verschillende etappeplaatsen van de estafette met elkaar verbindt.
Ook op de website van de Vastenaktie www.vastenaktie.nl worden ideeën aangereikt en veel extra voorbeelden om mee aan de slag te gaan in de vastentijd.
Het inschrijvingsschema voor de Vastenestafette 2015 is gepubliceerd op de website van het bisdom (via www.bisdombreda.nl links in het menu, klik op ‘projecten’. het inschrijvingsformulier voor de Vastenestafette 2015 is gepubliceerd in de kolom links onder ‘formulieren’ http//bisdombreda.nl/formulier.php?id=449&fid=86

Het schema van deelnemende parochies en caritasinstellingen zal voor de Vastenestafette 2015 worden gepubliceerd op de website van het bisdom.