Verslagboek WJD-Rio verschenen

16 juni 2014

In de zomer van 2013 reisden vijftig jongeren vanuit het bisdom Breda en Rotterdam via Suriname naar de Wereldjongerendagen in Rio de Janeiro. Onder de naam ‘Binding’ maakten zij een indrukwekkende reis. Van deze reis is een verslagboek uitgekomen.

Het verslagboek besteedt ook aandacht aan het landelijke thuisblijversprogramma, WJD@home, dat tegelijkertijd in Delft plaatsvond.

Het verslagboek wordt verspreid onder de deelnemers aan Binding en WJD@home. Door de mooie foto’s en inspirerende citaten kunnen jongeren zich opnieuw indenken in Paramaribo, Rio de Janeiro of Delft te zijn. Ook de ordes en congregaties in het bisdom van Breda die deze WJD met een bijdrage steunden, ontvangen een exemplaar.

Pagina uit het WJD-verslagboek.

‘Ga, wees niet bang en dien’, de woorden die paus Franciscus op het strand van Copacabana sprak passen helemaal bij de derde fase van de reis, waar de jongeren zich nu in bevinden. Na de eerste fase van de voorbereiding en de tweede fase van de reis zelf, is deze derde fase bedoeld om de opdracht van Jezus Christus waar te maken. Het verslagboek wil daarom naast een aandenken ook een aansporing zijn aan jongeren om in hun eigen omgeving over Jezus te vertellen.

Het aanbod van jongerenwerk wil ook behulpzaam zijn bij deze derde fase. In het bisdom van Breda geldt dat diocesane jongerenvieringen met ontmoeting en gesprek. Landelijk geldt dat voor het KJD-Festival, dat het laatste weekend van juni in Nieuwkuijk plaats vindt. Het KJD-Festival is de opvolger van de Katholieke Jongerendag.

De Wereldjongerendagen vinden iedere twee of drie jaar plaats. De tussenliggende jaren geldt Palmzondag als diocesane WJD. In 2016 zullen de internationale Wereldjongerendagen plaatsvinden in Krakau in Polen. Die WJD duren van 25 juli tot en met 1 augustus 2016. Paus Franciscus maakte al eerder het thema bekend: ‘Gelukkig die barmhartig zijn, want zij zullen barmhartigheid ondervinden’ (Mat. 5, 7).

Voor meer informatie: jong@bisdombreda.nl

Het WJD-verslagboek.