Vicariaatsnieuwsbrief: ‘Leeg’

1 april 2021

Abonnees van de nieuwsbrief van de vicariaten Middelburg en Breda ontvangen vandaag de Vicariaatsnieuwsbrief. In deze maandelijkse uitgave wordt aandacht besteed aan kanselberichten, personalia, parochiële berichten en regionale aankondigingen. Elke nieuwsbrief begint met een overweging van een van de vicarissen van het Bisdom Breda.

‘Leeg’
Voor de nieuwsbrief van de vicariaten Middelburg en Breda gaat vicaris-generaal Marc Lindeijer SJ in op leegte. Leegte is reden tot vreugde op paasmorgen, als het graf van Jezus leeg blijkt. Maar bij ‘leegte’ klinkt in onze beleving meestal eerder droefheid door. Reflecterend zegt hij: “Geen leeg graf, maar een lege plek, ook in mijn hart,” wanneer mensen zich willen uitschrijven uit de kerk. “Hoe kan ik die lege plekken met het lege graf verzoenen? “Hij is niet hier…” Dat doet pijn, en nog meer met Pasen.”

In de nieuwsbrief is verder aandacht voor initiatieven van verschillende parochies, online bijenkomsten van het Sint Franciscuscentrum, een serie filmpjes op VierPasen.nl en enkele personalia.

Foto: Frank van der Linden