Vicariaten publiceren zomereditie nieuwsbrief

13 juli 2021

Abonnees van de nieuwsbrief van de vicariaten Middelburg en Breda ontvingen vorige week de zomereditie van de vicariaatsnieuwsbrief. In deze maandelijkse uitgave wordt aandacht besteed aan kanselberichten, personalia, parochiële berichten en regionale aankondigingen. Elke nieuwsbrief begint met een overweging van een van de vicarissen van het Bisdom Breda.

In de nieuwsbrief blikt vicaris-generaal Harry Lommers terug op een moment vlak na zijn diakenwijding in 1981 en zijn reis naar het Engelse eiland Wight. Daar bezocht hij de abdij Our Lady of Quarr, die ontworpen is door dezelfde monnik-architect als van de Paulusabdij in Oosterhout. “Het mooiste gebouw van de abdij is de kerk,” vertelt Harry. “Dat vond ik toen al, maar het wordt nog eens bevestigd door Father Luke Bell OSB die in zijn boek “A deep and subtle joy, life at Quarr Abbey” een beschrijving geeft van de abdijgebouwen en de kerk een plaats van vrede noemt. Vooral ’s avonds als het zonlicht vanuit het westen door de ramen van de absis schijnt en langzaam in kracht afneemt ervaart men een hemels geluk. Dat is mij overkomen.”

In de nieuwsbrief is onder meer aandacht voor de cursus ‘Geloof in kunst’ die in Terneuzen wordt gehouden en de pelgrimage ‘Walk for Homs’ waaraan diaken Rob van Uden en zijn vrouw Conny deelnemen. Voor wie nog een inspirerende vakantieactiviteit zoekt, kan van 7 juli tot en met 21 augustus meedoen met een ‘Rondje Open Kerk’ in de omgeving Baarle-Hertog, Baarle-Nassau, Molenschot, Chaam, Breda-Ginneken, Bavel en Ulvenhout. Op de woensdagmiddagen zijn de deelnemende kerken van 13.30 uur – 16.30 uur open voor bezichtiging, stilte of een gesprek.