Video: Dit zijn de tieners van On the move Bergen op Zoom

9 februari 2019

“Meestal is het zo dat je als tiener alleen bent in dat je naar de kerk gaat. Maar nu heb je meer tieners. Dus dat is wel heel leuk.” Janneke (15) is lid van ‘On the move’. “Ik kom bijna elke week naar de kerk en ik dacht: dan sluit ik me aan bij de tieners. Het is altijd heel gezellig. Spelletjes en uit de Bijbel lezen.” De tienergroep van de Lievevrouweparochie Bergen op Zoom bestaat 12,5 jaar. Tijdens hun jubileumweekend, waarin ze dit vieren, vertellen de tieners en begeleiders waarom het zo leuk is om bij elkaar te komen.

Dit is de eerste video in een serie van vier die katholiekleven.nl maakte over de tieners van On The Move. In de volgende video’s gaat het over geloof, social media en jong & oud in de kerk.

Tijmen (12) legt uit dat hij zijn Playstation avond en de On the move avond even leuk vindt. “Het zijn twee heel andere dingen. Als ik Playstation dan ben ik met mijn vrienden bezig en even weg van de realiteit. Bij On the move zijn we met de Bijbel bezig. Het is een beetje nadenken op vrijdagavond. Op een andere manier dan je op school doet.”

Fredi Hagedoorn is als pastoraal werkster vanuit de parochie betrokken bij de groep: “De onderwerpen horen bij de leeftijd van tieners en gaan over wat zij zelf meemaken. School en bijvoorbeeld jaloezie, pesten, vriendschap, social media. En over de Katholieke Kerk. Dus over geloof, bijbelboeken, over Maria, heiligen, Franciscus.” Bij On the move ontdekken de tieners op hun manier en voor hun leeftijd samen wat geloof voor hen betekent. Fredi: “We zeggen: Ik reik dit je aan, maar jij moet zelf ja zeggen tegen God. Dat kan ik niet voor jou doen. Jij kunt ook mee zeggen, als dat uiteindelijk het antwoord is. Maar ik merk ook dat ze heel veel binding hebben onderling. En dat ze in die vriendschap met elkaar optrekken en het samen zoeken.”

Janneke (15) is lid van ‘On the move’. “Meestal is het zo dat je als tiener alleen bent in dat je naar de kerk gaat. Maar nu heb je meer tieners. Dus dat is wel heel leuk.”