Video: Hoe wordt iemand priester?

9 december 2016

“Hoe wordt iemand priester? Wij spreken echt van een roeping. Iemand wordt door God zelf geroepen. Dat moet iemand ontdekken en we helpen daarbij. En dan wordt hij geroepen vanuit het volk, voor het volk.” Dit zegt rector Norbert Schnell in de nieuwe video van de Priester- en Diakenopleiding Bovendonk.

De video bevat beelden van de priesterwijding van Thai Quoc Nguyen door bisschop Liesen (6 november 2016). De onderdelen van de priesterwijding komen in beeld met hun betekenis.

De video laat zien hoe de wijdeling wordt uitgenodigd om naar voren te komen. Rector Schnell legt uit dat eerder het volk is bevraagd of iemand waardig geacht wordt om priester gewijd te worden, of hij genoeg capaciteiten heeft, op een goede manier in het geloof staat en in de geest van de Kerk priester wil zijn. Nadat de rector heeft verklaard dat de wijdeling waardig is bevonden, wordt hij door de bisschop uitgekozen voor de orde van het priesterschap.

“En dan vindt een heel mooi gebeuren plaats,” vertelt de rector, “want dan gaat de kandidaat plat op de grond liggen in een gebaar van overgave. Er wordt van hem gevraagd om Christus in deze wereld present te stellen en wie is daartoe waardig? De litanie van de heiligen worden gezongen gebeden. De hele kerk bidt voor deze kandidaat, in de gemeenschap van de heiligen, dat God de kracht mag geven.”

De video laat de wijding zien door de handoplegging en het wijdingsgebed. Vervolgens wordt de binnenkant van de handen van de wijdeling gezalfd, wordt hij bekleed met de stola en de kazuifel, en krijgt hij de kelk en de hostieschaal aangereikt.