Video katholiekleven.nl over bezoek bisschop aan ZorgSaam

5 september 2017

“Ik proef bij al deze mensen een betrokkenheid die voorbij het gewone gaat. Er is een soort mechaniek dat in gang komt als je gaat zorgen voor de ander. Als je die ander echt een centrale plek geeft in je leven, komt er iets in jezelf naar boven, iets goeds, wat je uit jezelf niet eens omhoog kon trekken.” Bisschop Liesen bezoekt op maandag 28 augustus ZorgSaam, de Blaauwe Hoeve, in Hulst.

Bekijk de video:

De bisschop ontmoet bewoners en vrijwilligers. De ontmoeting met vrijwilligers vindt plaats in de kapel op het terrein. Op zondag zit de kapel vol met zo’n 180 à 190 mensen, waaronder 30 rolstoelen, legt diaken Kees van Geloof uit. Een grote groep vrijwilligers begeleidt de bewoners van en naar de kapel.

Een van die vrijwilligers is Paul Cornelis uit Hulst. Hij ging als kind in deze kapel naar de kerk. Maar op een gegeven moment kwam er de klad in de kerkgang, vertelt hij in deze video. Het keerpunt komt jaren later als zijn moeder wordt verpleegd in de Blaauwe Hoeve. Ze komt te sterven en haar uitvaart vindt plaats vanuit deze kapel. “En dat is het ongelooflijke, dat voelde echt als thuiskomen.”

Nu brengt hij als vrijwilliger op zondag bewoners naar de kapel. “Elke zondag ben ik weer dat nieuwe gezicht voor die mensen,” vertelt hij. “Het is een oefening in onbaatzuchtig dienen. Ik ben echt een dankbaar mens. Als ik bid tot God dan is er maar één woord en dat is: ik ben dankbaar.”

ZorgSaam is in heel Zeeuws-Vlaanderen actief op het gebied van thuiszorg en ouderenzorg en heeft ook een ziekenhuis. Op de locatie de Blaauwe Hoeve wordt zorg verleend aan mensen met een lichamelijke beperking en mensen met dementie. Er is een seniorenkliniek voor mensen die herstellen van een operatie voordat ze weer naar huis kunnen en een hospice.

Lees ook op deze site: Bisschop Liesen bezoekt zorginstelling ZorgSaam in Zeeuws-Vlaanderen