Vieringen in Coronatijd: De H. Catharinaparochie in Oosterhout

30 april 2020

Bijna iedere parochie zoekt mogelijkheden om in contact te raken en te blijven met parochianen. Pastoor Han Akkermans van de Oosterhoutse Catharinaparochie vertelt hoe zijn parochie dit doet.

“We hebben samen met de Oosterhoutse Radio- en Televisiestichting tijdens de Goede Week en Pasen gebedsvieringen opgenomen. Deze films hebben een specifieke format,” vertelt pastoor Akkermans. “We lezen een bijbeltekst. Er volgt een overweging. Daarna bidden we samen en luisteren we naar muziek. Tot Pinksteren maken we elke zondag in samenwerking met de lokale omroep dergelijke video’s. Alle leden van het pastorale team werken hieraan mee.”

“Maar we organiseren meer,” legt pastoor Akkermans uit. “Onze parochie heeft Facebook ontdekt. Op onze Facebookpagina hebben we een aantal vieringen gelivestreamd, zoals de palmwijding en de kruisweg. Een hoogtepunt vormde de Paaswake. Al deze vieringen waren in de Oosterhoutse Sint Jansbasiliek. Iedere vrijdag is er van 19.30 tot 20.30 uur een avondgebed “Stad in stilte” dat we ook uitzenden op Facebook.”

Zondagsbrief
Er zijn niet alleen vieringen in de parochie. Elke week verschijnt er een zondagsbrief rondom het zondagsevangelie. Deze zondagsbrief wordt in de kerken en de kapellen van de parochie verspreid. “De kerken en kapellen van onze parochie zijn dagelijks geopend voor gebed. Elke zondag is er in de basiliek de mogelijkheid om het Allerheiligste te aanbidden. Er klinkt dan meditatieve orgelmuziek,” aldus de pastoor. Hij spreekt van een goede belangstelling. “Met Palmzondag was het extra druk. Er kwamen, rekening houdend met de coronamaatregelen, toch zo’n dertig tot veertig mensen. In de kerk staat een mand voor de Voedselbank waarin mensen levensmiddelen kunnen deponeren.”

“Christenen werden in de eerste tijd ‘mensen van de weg’ genoemd. Dat is een mooie naam voor wat we als kerkgemeenschap kunnen zijn. Mensen die elkaar ontmoeten en spreken terwijl ze onderweg zijnen dan beseffen dat Jezus onze tochtgenoot is. Leren luisteren naar wat er in ons omgaat,is nog belangrijker in deze vreemde periode waarin we zo plotseling verzeild geraakt zijn. Hopelijk ontdekken we, te midden van al wat we ondergaan en waarop we geen invloed hebben, wat Jezus ons zegt en meegeeft en wat we kunnen doen en betekenen voor onze naasten. In het Evangelie vindt die ontmoeting met Jezus zijn bekroning in de Eucharistie, waar Jezus zich toont in het breken van het brood.”

Fragment uit de zondagsbrief van pastoor Akkermans van 26 april 2020

Positieve reacties
Pastoor Akkermans: “We kijken steeds wat binnen de vastgestelde kaders mogelijk is. Heel veel gaat niet door. Maar dankzij de techniek en social media zijn er toch een aantal extra mogelijkheden om met mensen in contact te blijven. Via de lokale omroep en Facebook bereiken we verschillende doelgroepen. Dat merk ik aan de positieve reacties die we krijgen.”

Screenshot: Pastoor Akkermans tijdens een online viering in de H. Catharinaparochie