Vlog: Lichtjes in de kerk bij Nightfever light

13 januari 2020

De laatste vrijdagavond voor Kerst opende de Sint-Jansbasiliek in Oosterhout haar deuren voor een ‘Nightfever light’. Iedereen die een moment van rust en bezinning wilde, kon de kerk vrij in- en uitlopen. Op straat werden kaarsjes uitgedeeld om mensen uit te nodigen. Die konden in de kerk worden aangestoken bij een groot verlicht hart.

Namens Katholiekleven.nl maakte Joram Boumans een vlog over zijn ervaring en indrukken tijdens de avond. Joram (22) is student en woont in Delft. Nog niet eerder heeft hij een Nightfever light bezocht. Joram: “Er was ruimte voor stilte, voor gesprek, gezang en openheid,” vertelt hij. “Mensen kunnen de ervaring vormgeven zoals ze dat zelf willen. Ik begon zelf met stilte.”

Gastvrije Kerk
Nightfever light is een initiatief van Catharinaparochie Oosterhout, Gemeenschap Chemin Neuf en Protestante Gemeente Oosterhout. Ook de zusters Benedictinessen van de O.L.V. abdij te Oosterhout en de zusters van de Norbertinessenpriorij Sint Catharinadal dragen het initiatief. “We willen laten zien dat we een gastvrije Kerk willen zijn, waar mensen terecht kunnen met hun zorgen en vragen, maar ook hun vreugde en blijdschap,” vertelt diaken Peter Hoefnagels van de Catharinaparochie in de video. Het initiatief sluit aan bij de initiatieven die in het Bisdom Breda gehouden worden in het kader van parochievernieuwing.

Mensen krijgen buiten de basiliek een kaarsje en worden uitgenodigd om dat in de kerk op te steken. “De meeste mensen nemen dat aan,” vertelt hij. Hoe zij er precies invulling aan geven ligt niet vast. “Gewoon door er te zijn” betekent al zo veel. Hoefnagels hoort terug dat mensen geraakt worden.

(Foto en video: Joram Boumans)