Volksabdij Ossendrecht krijgt nieuwe invulling

19 mei 2021

Volksabdij Onze Lieve Vrouw ter Duinen in Ossendrecht start met een nieuwe exploitant voor de horeca. In samenwerking met Leerhotel Bovendonk ontwikkelt het Bisdom Breda nieuwe plannen om het gebouwencomplex toekomstbestendig te maken voor de kerkelijke en maatschappelijke activiteiten die op de Volksabdij plaatsvinden.

De Volksabdij is in 1936 opgericht door kapelaan Flor van Putte als werkkamp voor jongeren uit de omgeving. Na de Tweede Wereldoorlog ontwikkelde het zich achtereenvolgens als internaat, school en bezinningscentrum. De laatste jaren hebben verschillende maatschappelijke instanties hun intrek genomen in het complex. In alle jaren is de Volksabdij voor het Bisdom Breda een belangrijke plaats geweest waar het dienstwerk van de kerk voor de kwetsbaren in de samenleving zichtbaar wordt.

Nieuw horeca-concept
Leerhotel Bovendonk verzorgt thans de exploitatie van de horeca op Bovendonk, het centrum in Hoeven waar ook de Priester- en diakenopleiding van het Bisdom Breda gevestigd is. Voor de Volksabdij zorgt het leerhotel voor een nieuw horeca-concept. Er komt onder meer een ijssalon bij de speelweide en onder de naam Abdijbos wordt er een ‘La Trappe Spijs- en Taplokaal’ met sfeervol terras aangelegd. Later dit jaar worden de activiteiten van het leerhotel uitgebreid met evenementen, bijeenkomsten, onder andere Heilige Communies, trouwerijen en condoleances.
De commerciële activiteiten hebben tot doel het in stand houden van het gehele complex van de Volksabdij. De plannen worden onder meer tot uiting gebracht in de nieuwe huisstijl. Deze zal de komende tijd worden doorgevoerd op de website van de Volksabdij en in de uitingen in- en rond het complex.

Oorspronkelijke doelstellingen
Tim Berendsen van Leerhotel Bovendonk leidt het vernieuwingstraject in Ossendrecht. “Ook bij de horeca staat maatschappelijk verantwoord ondernemen centraal. Dat past bij uitstek bij de oorspronkelijke doelstellingen van de Volksabdij. Naast een professioneel en gediplomeerd horecateam willen we werkplekken creëren voor mensen die een grotere afstand hebben tot de arbeidsmarkt. We hebben al verkennende gesprekken lopen met Via Almata, de jeugdzorginstelling die op het terrein gehuisvest is. De samenwerking met Via Almata wordt sowieso geïntensiveerd door ook onze eigen studenten stageopdrachten binnen hun bedrijfsvoering aan te bieden.”

Volksabdij Onze Lieve Vrouw ter Duinen