Volksvroomheid en het Jaar van het Geloof

13 mei 2013

In mei pelgrimeerden broederschappen vanwege het Jaar van het Geloof naar Rome. Op zondag 5 mei kwamen duizenden vertegenwoordigers bijeen voor een eucharistieviering in de Sint Pietersbasiliek in Rome. Het was het slot van hun bedevaar.

De broederschappen vormen een aloude realiteit binnen de Kerk, die zich gedurende de laatste tijd vernieuwt en herontdekt wordt.

Broederschappen in het bisdom Breda
Het bisdom Breda kende een rijke broederschapstraditie. Vroeger bestond er in vrijwel elke parochie een broederschap. Zo kende de Roosendaalse St. Josephparochie de broederschap van de Zalige Dood.

Tegenwoordig kennen we nog een klein aantal broederschappen. Op verschillende plaatsen binnen het bisdom bestaat de broederschap van Kevelaar zoals bijvoorbeeld in Bergen op Zoom. In Breda is sinds enkele jaren het Gilde van het Sacrament van de Niervaart actief. Daarnaast is er nog een broederschap van Onze Lieve Vrouw van Hakendover die jaarlijks op tweede Paasdag een processie naar deze Vlaams-Brabantse plaats organiseert.

Lees het bericht over de internationale pelgrimage van de broederschappen en de boodschap van de paus over de volksvroomheid op www.jaarvanhetgeloof.nl