Vormelingen interviewen bisschop Liesen

12 september 2016

Op zaterdag 10 september zijn in de Laurentiuskerk in Oud-Gastel opnames gemaakt voor een nieuwe film van Lopend Vuurtje. Lopend Vuurtje is de jaarlijkse diocesane vormelingendag in het bisdom Breda. De werkgroep Lopend Vuurtje laat een speciale film maken, waarin vormelingen de bisschop van Breda interviewen.

Elk jaar blijkt bij kennismaking van vormelingen met de bisschop en bij Lopend Vuurtje dat vormelingen veel vragen hebben aan de bisschop. Die vragen komen dan ook makkelijk en snel als de vormelingen deze zaterdagmiddag om één uur rond de tafel zitten in de sacristie van de kerk.

Pastoraal werkster Annemiek Buijs legt het verloop van de middag uit.

Annemiek Buijs, pastoraal werkster in de H. Bernardus van Clairvaux parochie, legt uit hoe de middag verloopt. Allereerst worden de vragen verzameld en gegroepeerd. Daarna legt filmster Emy Jansons uit waar je op moet letten als je de camera vasthoudt en iemand interviewt.

Dan komt om twee uur de bisschop aan en starten de opnames. Als echte journalisten stellen de jongeren hun vragen aan de bisschop. Over wie hij is en of hij altijd al bisschop heeft willen worden, over de vormselviering en over de heilige Geest. Alles verloopt goed en aan het eind van de dag blijkt dat de bisschop ook een vraag aan hen heeft, namelijk of ze bidden, wanneer en voor wie.

Filmster Emy Jansons vertelt waar je op moet letten bij het filmen.

Als de opnames klaar zijn, is iedereen dik tevreden. En de bisschop nodigt de groep uit voor de première van de film dit najaar in het bisschoppelijk paleis.

De opnames worden gemonteerd tot een nieuwsrubriek met de naam ‘NieuwsVuur’, als knipoog naar een bekend tv-programma én een verwijzing naar het vuur van de heilige Geest. De film wordt aangeboden aan vormselwerkgroepen in het bisdom en wordt op YouTube geplaatst.

Lopend Vuurtje 2016 vindt plaats op zaterdag 1 oktober.

Belangstelling van publiek tijdens de opnames.

Bisschop Liesen stelt op zijn beurt de vormelingen een vraag.

Nieuwslezer Stan van Ommen bij de opnames.