Vormelingen op diocesane dag ‘Lopend vuurtje’

20 mei 2008

“Als ik op één dag voel dat de Geest in het bisdom Breda waait, is het wel vandaag,” vat Marc Bollerman de sfeer op de Navormseldag ‘Lopend vuurtje’ samen. “Het is drukker dan vorig jaar,” vertelt Marc. “Toen hadden we 100 deelnemers, nu 175. De activiteit raakt meer en meer bekend zodat parochies er rekening mee gaan houden. In de eucharistieviering was het nog drukker. Daar telden we 375 mensen. ‘Mag ik volgend jaar weer?’ vroegen verschillende vormelingen na afloop met rode wangen en schitterende ogen. Ik kan dan alleen maar antwoorden dat volgend jaar de nieuwe vormelingen aan de beurt zijn, maar dat ze wel voor andere activiteiten worden uitgenodigd. En na zo’n geslaagde dag, weet ik bijna zeker dat ik veel van hen zal terugzien.”

Programma
De tweede navormseldag vond op zondag 18 mei plaats in het klooster Mariadal te Roosendaal. De gastvrijheid van de zusters, de hartelijke ontvangst door de vele vrijwilligers van het jongerenplatform van het bisdom, het professionele spel van de Bredase theatergroep VivalaVeste, de mooie locatie en het schitterende weer werkten mee om een goede sfeer te scheppen.
Voor de gelegenheid waren delen van het klooster en de tuin omgebouwd tot kasteel Vuria waar prinses Ecclesia samen met haar moeder, zus en de hofhouding leefde. Dit paleis kreeg bezoek van Mortia die de verpersoonlijking is van al het negatieve in de mens. Ze bouwde een muur om het vuur dat altijd brandt in het paleis. Hierdoor verloren de oorspronkelijke bewoners hun enthousiasme. Ze raakten besmet door de ziekte van Lauw. Niets kwam meer uit hun handen.
De vormelingen kregen de opdracht hen te genezen van deze ziekte. Ze bezochten de verschillende spelers op diverse locaties in het gebouw en de tuin van Mariadal. Wanneer ze de spelers ‘genezen’ hadden, ontvingen ze een sleutelkaart waarmee ze een deel van Mortia’s muur konden afbreken.

Leren bidden
Remco Babijn was één van de spelers. Midden in het gewoel verzorgde hij, als monnik gekleed, een workshop over bidden. Deze workshop sloeg goed aan en zelfs de grootste druktemakers verstilden in de als kapel ingerichte ruimte. “In het gesprek laat ik zien dat de heilige Geest in ons bidt. We zingen met elkaar, we oefenen om in stilte te bidden. Het is voor de kinderen een hele ervaring om zonder woorden bij God te zijn. Ik probeer over te brengen dat God in ons bidt.” “Kinderen zijn heel ontvankelijk,” vervolgt hij. “Ze zijn enthousiast over wat je vertelt. Als ze ouder zijn, stellen ze zich kritische vragen. Het is belangrijk dat ze dan in parochies ook groepen zijn, waarbinnen ze met elkaar in gesprek kunnen gaan.”

Het vuur van de heilige Geest
Op het einde van de dag was de muur gevallen en laaide het vuur hoog op. Met een fakkeloptocht trokken de vormelingen door Roosendaal naar de kerk van Onze Lieve Vrouw aan de Kade waar bisschop Van den Hende en de vormheren hen opwachtten om samen met hen de eucharistie te vieren. Het jongerenkoor YRDV onder leiding van Jan Willems luisterde de viering op. Bisschop van den Hende sloot in zijn preek aan bij het thema van de dag. “Het vormsel geeft het vuur van de Geest om de ziekte van Lauw te bestrijden, die ook in onze wereld te vinden is. Als we kijken met de ogen van het Evangelie, is er in onze wereld altijd veel te doen.” Zo moedigde hij de vormelingen aan om het vuur in henzelf brandend te houden.