Wereldjongerendagen 2013: Rio de Janiero (3)

31 juli 2013

Op zaterdag 20 juli kwamen de jongeren aan in Rio de Janeiro. Zondag was een vrije dag. Daarna startte het programma van de tweede etappe van de WJD. Al het nieuws is te volgen via de landelijke website www.wjd.nl. De website van het bisdom Breda publiceert deze dagen enkele foto’s rond de reis van de Bredase jongeren. De website van het bisdom Rotterdam verzamelt specifiek informatie over de Binding-reis van het bisdom Rotterdam en het bisdom Breda.

Maandag/dinsdag 29/30 juli: Terugreis
Moe maar blij om weer thuis te komen, arriveerden de ruim 50 deelnemers aan de reis ‘Binding’ dinsdagochtend vroeg op Schiphol na een lange vliegreis. Op de website van het bisdom Rotterdam staan foto’s van het welkom thuis van de pelgrims.

Stan van Ommen, WJD-ambassadeur van het bisdom van Breda, wordt verwelkomd door Fredi Timmersmans (WJD@home). (Foto: P. van Mulken)

Sjors, Ivo, Martijn, Fredi, Nancy. (Foto: P. van Mulken)

Zondag 28 juli: Slotviering
Op zondag 28 juli celebreerde paus Franciscus de slotviering van de WJD 2013. Ongeveer 3 miljoen mensen maakten deze viering mee in Rio de Janiero. Via de televisie was de viering live te volgen op Nederland 2 (Omroep RKK). (Foto; R. Mangold)

Zaterdag 27 juli: Avondwake
Pelgrims uit Breda en Rotterdam tijdens de avondwake op zaterdag 27 juli. (Foto: R. Mangold)

Vrijdag 26 juli: Kruisweg op Copacabana Beach
Op het strand van Copacabana markeert de Nederlandse leeuw de plek waar de blauwe truien van de reis Binding zijn neergestreken. Vanaf deze plek kijken de Bredase en Rotterdamse jongeren naar de Kruisweg die traditioneel tijdens de WJD op vrijdag wordt gehouden. Via gigantische schermen volgden honderdduizenden pelgrims de uitbeelding van de lijdensweg van Christus. (Foto: R. Mangold)

Dinsdag 23 juli: openingsviering op Copacabana Beach
Op dinsdag 23 juli werden de Wereldjongerendagen feestelijk geopend met een grootse eucharistieviering op Copacabana Beach, met 400.000 jongeren en begeleiders. Zie www.wjd.nl voor meer informatie. De tv-registratie van de openingsviering is hier te bekijken.

Openingsviering op Copacabana Beach. Deelnemer aan de WJD-reis Binding van de bisdommen Breda en Rotterdam, Michael Magielse. Michael is priesterstudent voor het bisdom Breda aan de Priester- en Diakenopleiding Bovendonk. Hij leidt een deelgroep tijdens de WJD met Rotterdamse en Bredase jongeren. (Foto: R. Mangold)

Maandag 22 juli: welkomstfeest parochie
Welkomsfeest van de parochie in de wijk waarin de Nederlandse slaap- en cathecheselocatie is gevestigd. De parochie organiseerde het swingende welkomstfeest speciaal voor de pelgrims, die zo kennismaakten met de Brazilaanse sfeer van samba, dansen en lekker eten in overvloed. (Foto: R. Mangold)

Zondag 21 juli: aankomst en eucharistieviering