Wiel Wiertz nieuwe deken dekenaat De Baronie

22 maart 2007

Wiel Wiertz (1958), priester van het bisdom Breda, wordt deken van het dekenaat De Baronie. Het betreft een parttime aanstelling, die hij gaat combineren met zijn huidige werkzaamheden aan de opleidingen op Bovendonk. Omdat Wiel Wiertz zijn taken in de parochies waar hij werkzaam is zal moeten afronden, begint hij op 1 april 2007 in beperkte mate als deken.

De benoeming werd bekendgemaakt op donderdag 22 maart tijdens een dekenale bijeenkomst. In de vieringen van dit weekend wordt zijn nieuwe benoeming bekend gemaakt in de parochies waar hij actief is: de parochies Breda-Oost en Teteringen en de parochies van Bavel en Ulvenhout.

Wiel Wiertz volgt Simon Kuyten op die op 9 februari afscheid nam als deken van De Baronie. Hij gaat samenwerken met dekenaal coördinator Annemiek Waij en vormt met haar de dekenale leiding.

Wiel Wiertz werd geboren in 1958 in Kerkrade. Hij studeerde aan de Rechtenfaculteit van de Universiteit van Leiden en aan de Hogeschool voor Theologie en Pastoraat in Heerlen. Hij werd op 25 januari 1991 diaken gewijd door mgr. Ernst. Op 20 juli 1991 volgde zijn priesterwijding door mgr. Ernst. Sinds 1999 is hij lid van het kathedraal kapittel, het voornaamste adviescollege van het bisdom.
Sinds 2002 combineert Wiel Wiertz zijn werkzaamheden in de parochies waar hij actief is met een aanstelling op de Priester- en Diakenopleiding Bovendonk en de Dienst Opleiding en Vorming van het bisdom Breda.