WJD-jongeren op pelgrimstocht

18 april 2008

Op 24 en 25 mei vindt in het bisdom Breda het hoogtepunt plaats van de voorbereiding voor de Wereldjongerendagen (WJD). De groep Bredase WJD-gangers start dan een pelgrimstocht vanuit Middelburg in Zeeland naar de kathedraal in Breda.

Vanuit het bisdom Breda vertrekken ruim dertig jongeren samen met bisschop Van den Hende naar Sydney, Australië. Daar komen in juli naar verwachting tussen de 500.000 en 1.000.000 jongeren van over de hele wereld samen voor een groot feest van ontmoeting, geloof en inspiratie. De Bredase groep bereidt zich al maanden voor op deze reis.

Op de fiets
De pelgrimstocht zal in één weekend op de fiets worden afgelegd. Een totale afstand van zo’n 150 kilometer. Onderweg zal een aantal keren worden gestopt bij verschillende parochiekerken in het bisdom. Op elke stopplaats zal iets bijzonders gebeuren, waarbij de parochianen van de lokale kerk ook van harte welkom zijn.
De tocht begint met een gebedsdienst in Middelburg, waarin deken Verbeek de jongeren op weg zal sturen en eindigt met een feestelijke viering voor WJD-gangers en familie en vrienden in de kathedraal, waarbij bisschop Van den Hende aan de jongeren de pelgrimszegen zal geven.
Slapen doen de jongeren in Bergen op Zoom bij pastoor Rud Smit in huis. Hij is zeer betrokken bij Wereldjongerendagen, ging bijvoorbeeld mee naar de vorige editie in Keulen en heet de jonge pelgrims graag welkom.

Pelgrimeren
Een reis naar de Wereldjongerendagen is geen gewone reis. Het is in de eerste plaats een pelgrimstocht. Op weg gaan vanuit en met het geloof. De tocht naar Sydney is de grote pelgrimstocht, de fietstocht van de ene naar de andere kant van het bisdom is de kleine, voorbereidende pelgrimstocht.
Marc Bollerman, jongerenwerker van het bisdom: “Pelgrimeren is iets aparts. Je gaat ergens naar toe, hebt een doel, maar eigenlijk is het onderweg zijn zelf minstens zo belangrijk. Onderweg kom je – naast je medepelgrims – vooral ook jezelf tegen. Onderweg komen vragen naar boven die soms best heftig zijn. We zullen daar tijdens de tocht, dan ook met elkaar over spreken en op die manier ons voorbereiden op de ‘grote pelgrimstocht’.”

Sponsoring
De pelgrimstocht dient ook nog een ander doel. De jongeren zullen proberen om sponsors te vinden voor elke gefietste kilometer. Reizen naar de WJD in Australië kost immers een heleboel geld. De jongeren van Breda hebben samen besloten dat ze dat geld samen opbrengen. Uitgangspunt is daarbij solidariteit. De ene jongere kan nu eenmaal wat meer missen dan een ander. De opbrengst van de gezamenlijke sponsoropbrengsten gaan in één grote pot en worden verdeeld over alle deelnemers, waarbij geldt dat wie het geld het hardste nodig heeft, ook het meeste krijgt.
Als u ook een jongere wilt sponsoren (150 kilometer) dan kunt u een mailtje sturen naar Marc Bollerman (mbollerman@bisdombreda.nl). Hij zal u verdere informatie doen toekomen.

Fietsroute
De jongeren fietsen van parochie naar parochie en op een aantal plekken zal een stop worden gemaakt. Tijdens de stops zal er ruimte zijn voor ontmoeting, bezinning, spel en vieren. Het vertrek is in Middelburg op zaterdagochtend. Daarna maken de jongeren in Zeeland waarschijnlijk twee stops, de één in Goes en de ander in Rilland. Via Ossendrecht gaat de tocht dan naar Bergen op Zoom, waar de dag wordt afgesloten met een viering in de Gertrudiskerk. De volgende ochtend voert de route dan langs Zegge, via Hoeven naar Breda.