WJD-jongeren uit het Bisdom Breda op weg naar Panama én Ameland

15 januari 2019

Deze week reizen zo’n 130 jongeren uit Nederland naar Panama om daar deel te nemen aan de Wereldjongerendagen (WJD) die van 22 tot en met 27 januari plaatsvinden in en rond Panama Stad. De eerste week staat in het teken van de ontmoeting met de Kerk in Panama en de lokale cultuur. De jongeren, waaronder twee jongeren uit het Bisdom Breda, zijn te gast in een parochie en slapen bij gastgezinnen.

Panama Stad. (Foto: Ramon Mangold)

De groep Nederlanders in Panama wordt vergezeld door Mgr. De Jong (hulpbisschop van Roermond) en Mgr. Hendriks (bisschop-coadjutor van Haarlem-Amsterdam). Het beloven bijzondere WJD te worden rond het thema dat paus Franciscus, verwijzend naar Maria, heeft gekozen: “Zie de dienstmaagd des Heren; mij geschiede naar uw woord” (Lucas 1, 38).

De jongeren kregen in Panama een  ‘fenomenaal onthaal’ vertelt WJD-coördinator Bob Wegkamp. (Foto: Ramon Mangold)

Tijdens het slotweekend van de WJD in Panama (25-27 januari) is er ook een jongerenprogramma in Nederland. Voor WJD@Home op Ameland hebben zich 132 deelnemers aangemeld, waaronder ook enkele jongeren uit het Bisdom Breda. Op Ameland zullen Mgr. Van den Hende (bisdom Rotterdam) en Mgr. Van den Hout (bisdom Groningen-Leeuwarden) aanwezig zijn om het weekend mee te begeleiden, catechese geven en de eucharistie vieren.

Het thuisfront wordt onder meer op de hoogte gehouden via vlogs op Katholiekleven.nl en Jong Katholiek. Verder worden er dagelijks updates gepost op de Facebook-pagina van Jong Katholiek. Op zondagochtend 27 januari komt de mediaviering op NPO2 (10.30 uur) vanaf WJD@Home op Ameland. Daaraan voorafgaand (10.15 uur) staat ook het Geloofsgesprek in het teken van de WJD.

De eerste groep jongeren die vanuit Nederland naar Panama is gereisd, is ‘fenomenaal’ ontvangen. Dat zegt Bob Wegkamp van de Nederlandse WJD-organisatie op Jong Katholiek: “Het hele dorp liep uit om ons met een erehaag, live muziek en vuurwerk te verwelkomen. De reis was een paar uur vertraagd, maar de gastgezinnen waar wij verblijven zijn tot ‘s avonds laat opgebleven om ons feestelijk gastvrij te ontvangen.”

(Foto: Ramon Mangold)