Wereldjongerendagen weer in zicht: WJD@home Ameland 2022

2 juli 2021

Nu er weer meer kan en mag in de samenleving als het gaat om corona, komt er ook weer perspectief op de Wereldjongerendagen. Het vooruitzicht om de Wereldjongerendagen (WJD) samen te vieren ziet er weer positief uit. De internationale WJD zijn een jaar opgeschoven en vinden in 2023 plaats in Portugal. De voorbereidingen daarvoor komen op stoom en vanuit Nederland kunnen jongeren in januari 2022 de WJD-sfeer al proeven op Ameland. Vanuit het Bisdom Breda kunnen jongeren daar met de bus naartoe.

WJD@Home
De WJD@Home worden in het weekend van 14-16 januari 2022 gehouden. Jongeren tot 15 tot 30 jaar zijn hiervoor van harte welkom. De laatste keer dat de WJD@Home op Ameland werden gehouden was in 2019. Er waren toen 140 deelnemers. De WJD@Home zijn de perfecte opstap naar de WJD in 2023 in Portugal, omdat je er nieuwe vrienden kunt maken en oude bekenden weer ziet. Er is een catechese van de bisschoppen, er zijn eucharistievieringen, een avond van barmhartigheid en het programma heeft allerlei inhoudelijke en creatieve workshops.

Als er geen internationale WJD is, wordt er altijd een WJD gehouden in de bisdommen. Paus Franciscus verplaatste de datum van die diocesane WJD van Palmzondag in het voorjaar naar het feest van Christus Koning in het najaar. Op 21 november 2021 wordt die WJD voor het eerst op die nieuwe datum gevierd in de bisdommen. Het feest van Christus Koning is de laatste zondag van het kerkelijk jaar. Daarna begint de Advent.

Opstaan voor je geloof, investeren in je band met God en in beweging komen voor je naaste.

De WJD@Home 2022 worden georganiseerd onder de vlag van Jong Katholiek. De organisatie hoopt dat opnieuw veel jongeren zich zullen aanmelden voor het weekend op Ameland. De vorige keer was er groot enthousiasme onder de jongeren die deelnamen en bij iedereen die meehielp, de organisatie en bij de bisschoppen.

Met de bus naar Ameland, ook vanuit Bisdom Breda
De bisschoppen zetten zich graag in voor de editie 2022. Er zullen twee bussen rijden. Die pikken de jongeren op verschillende plekken in het land op, zodat iedereen vrijdagavond op tijd is voor de boot naar Ameland. De ene bus rijdt vanuit het bisdom Roermond via het bisdom ’s-Hertogenbosch en het aartsbisdom Utrecht naar het noorden. De andere bus kan jongeren uit het bisdom Breda meenemen en rijdt via het bisdom Rotterdam naar het bisdom Haarlem-Amsterdam en zo verder.

“Richt u op. Ik stel u aan tot getuige van wat u gezien hebt.”

Het thema van de WJD@Home is van paus Franciscus en is een van de thema’s op weg naar de internationale Wereldjongerendagen in Portugal (2023): “Richt u op. Ik stel u aan tot getuige van wat u gezien hebt.” Het zijn woorden van de verrezen Heer aan Paulus (Handelingen 26, 16). Tijdens de WJD@Home wordt dit thema uitgewerkt: opstaan voor je geloof, investeren in je band met God en in beweging komen voor je naaste.

Onderstaande vlog laat zien hoe leuk en waardevol het is om je geloof samen met zoveel andere jongeren te vieren. Katholiekleven.nl maakte deze video van de WJD@Home 2019 op Ameland.