WJD@Home op Ameland

30 januari 2019

In het weekend van het weekend van 25 tot en met 27 januari 2019 kwamen ongeveer 180 jongeren en begeleiders bij elkaar op het noordelijke Waddeneiland Ameland. Zij vierden in verbondenheid met de jongeren in Panama de Wereldjongerendagen. Onder de begeleiders bevond zich ook Fredi Hagedoorn-Timmermans, pastoraal werkster van de Lievevrouweparochie in Bergen op Zoom en een ervaren WJD’er. Fredi Hagedoorn was ook de organisator van de succesvolle WJD@Home in 2013 in Delft toen de Wereldjongerendagen in Rio de Janeiro plaatsvonden.

(Foto’s: Katholiekleven.nl)

Fredi Hagedoorn is enthousiast over de bijeenkomst in Ameland. “Het was de bedoeling dat wij de Wereldjongerendagen mee beleefden met de jongeren in Panama. Door de moeizame internetverbinding met dit land en het tijdsverschil bleek dit in de praktijk moeilijk. Toch gaf het op reis zijn naar Ameland en het verblijf op dit eiland een apart gevoel. Je was echt van huis. En samen met andere jongeren om je geloof te verdiepen. Ameland telt, voor noordelijke begrippen, een relatief grote rooms-katholieke gemeenschap. Dat bleek toen enkele jaren geleden de H. Clemenskerk in Nes afbrandde. De katholieke parochie heeft zich ervoor ingezet een nieuwe kerk te bouwen. In deze heropgebouwde kerk vierden we de eucharistie. Het is een mooie kerk, met glas-in-loodramen waarop moderne heiligen als Johannes-Paulus II en Moeder Teresa afgebeeld zijn.”

“We volgden het programma van de Wereldjongerendagen,” vervolgt Fredi. “We kregen catechese, vierden de eucharistie en op zaterdagavond was er een avond van barmhartigheid met aanbidding en de mogelijkheid het sacrament van boete en verzoening te ontvangen. Bisschop Van den Hende en bisschop Van den Hout vergezelden ons het hele weekend. Bisschop Van den Hende verzorgde een catechese over het thema van de Wereldjongerendagen: ‘Zie de Dienstmaagd des Heren, mij geschiede naar Uw Woord.’ Maria is voor ons een spiegel en een voorbeeld. Ze bidt met ons mee en wordt door de Kerk wel de ‘eerste gelovige’ genoemd. Met de hulp van Maria kun je je eigen plaats in het geloof bepalen. Ben je al in staat om voor je geloof uit te komen? Kun je al iets voor de Kerk doen?”

In de catechese stelde de bisschop de jongeren een aantal vragen, zoals: Waar sta je op de weg van het geloof? Heb je een echte band met de Heer, die van dag tot dag invloed heeft op je leven? En wat hoop je deze dagen van God te ontvangen en van je medepelgrims hier op Ameland? En wat kun jij hen op jouw beurt geven? Wat verwacht je van de Kerk? En wat kun jij voor de Kerk betekenen? Na de catechese gingen de jongeren in gesprek over deze en andere vragen.

Fredi: “Natuurlijk waren er ook ontspanningsmomenten. Er was vrije tijd. Veel jongeren maakten van deze gelegenheid gebruik om een strandwandeling te maken. Er waren ook workshops. Op zondag was bisschop Van den Hout de hoofdcelebrant in de eucharistieviering. De KRO/RKK heeft deze uitgezonden. Op deze manier waren we verbonden met Panama.”

“De jongeren zijn enthousiast en vragen wanneer we weer zulke dagen organiseren,” aldus Fredi. “De volgende Wereldjongerendagen zijn in Lissabon in de zomer van 2022 en de werving hiervoor is vandaag begonnen.”

Fredi Hagedoorn-Timmermans