Woensdag 24 november #RedWednesday: aandacht voor godsdienstvrijheid wereldwijd

22 november 2021

Op woensdag 24 november wordt met de hashtag RedWednesday aandacht gevraagd voor godsdienstvrijheid wereldwijd. Op initiatief van Kerk in Nood laten vele kerken, maar ook synagogen, moskeeën en overheidsgebouwen zich op die dag rood aanlichten. Vele Rooms-Katholieke kerken doen hieraan mee. In het bisdom Breda worden de H. Antoniuskathedraal in Breda, de basilieken in Hulst, Oosterhout en Oudenbosch en de Sint Gertrudiskerk in Bergen op Zoom rood aangelicht.

Volgens diverse rapporten, van Kerk in Nood en van andere instituten, neemt de vervolging omwille van geloof toe. Peter Broeders, directeur van Kerk in Nood, is bezorgd: “Godsdienstvrijheid is een mensenrecht. Niemand mag worden lastiggevallen, gediscrimineerd worden in werk of huisvesting, of bedreigd worden met het ontnemen van vrijheid of zelfs zijn of haar leven, alleen vanwege diens geloof.”

Wereldwijd
Een belangrijk aspect van #RedWednesday is het wereldwijde karakter. In 2020 zijn volgens Broeders met RedWednesday ruim 400 miljoen mensen wereldwijd bewust gemaakt van godsdienstvrijheid als vergeten mensenrecht. In Nederland deden maar liefst 119 kerken mee. De 23 nationale kantoren van Kerk in Nood hebben honderden kerken, synagogen, moskeeën en overheidsgebouwen bewogen tot acties van solidariteit. “#RedWednesday is als schreeuw om aandacht voor godsdienstvrijheid amper te negeren”, aldus Broeders.

Vorig jaar namen op 25 november 119 kerken in Nederland deel aan #RedWednesday. De meeste daarvan waren rood aangelicht, anderen deden mee met gebed tijdens de Heilige Mis, een vesper- of gebedsviering.