YRDV wint 25ste jongerenkorenfestival

3 juni 2014

Het jongerenkoor YRDV uit Raamsdonksveer mag zich de winnaar noemen van de vijfentwintigste editie van het nationale jongerenkorenfestival in Rijsbergen. Het festival werd gehouden op zaterdag 31 mei en zondag 1 juni.

Het thema van het festival luidde: Muziek is leven. Er deden 22 koren mee. In totaal telde het festival 550 deelnemers. Mgr. E. de Jong, de hulpbisschop van Roermond reikte de prijzen in de A-categorie uit. Op zondagochtend was er een feestelijke eucharistieviering in de H. Bavokerk te Rijsbergen. Pastoor F. Verheije was de celebrant in deze viering. De viering werd rechtstreeks uitgezonden door de KRO/RKK.

Geloofsgesprek
Voorafgaand aan de viering was er een geloofsgesprek van Leo Fijen met pastoor Verheije, Petra Witte, vrijwilligster bij het jongerenkorenfestival, en Corline Melisse, lerares levensbeschouwing op het Onze Lieve Vrouwelyceum in Breda en dirigente van het kinderkoor van Klein-Zundert. Samen stonden zij stil bij het belang van kinder- en jongerenkoren voor de voortgang van geloof en Kerk.

“Jongerenkoren vormen een weg om kinderen bij de Kerk te betrekken. Het zijn sterke sociale verbanden waar vriendschappen en zelfs huwelijken uit voortkomen,” aldus pastoor Verheije. “Het gaat eigenlijk spelenderwijs. Jongeren horen bij een groep gelijkgezinden. Het is een probleem voor de geloofsoverdracht als er een dergelijke groep niet is.”

Hij stond ook stil bij de waarde voor de geloofsgroei. “De redenen waarom teksten en liederen gekozen worden gaan heel diep, zijn ontroerend zelfs. Ze hebben met het Evangelie te maken. Je merkt dat de koren die het beste presteren zich in de teksten verdiept hebben. De leden van de koren zijn er doorheen gegaan. Deze ervaring draag je altijd met je mee. Ik denk dat de combinatie van feest, viering en competitie voor jongeren een geweldige stimulans vormt voor hun geloof.”

Voor de uitzending van het Geloofsgesprek, klik hier