Zangdag in H. Michael te Breda

12 mei 2014

Onder de titel ‘Het woord dat vleugels kreeg’ organiseerde de NSGV afdeling Breda, het vormingscentrum i.o. van het bisdom Breda en de H. Augustinusparochie in Breda/Oost-Teteringen op 10 mei 2014 de jaarlijkse zangdag. De dag vond plaats in de ruimtes van de H. Michaelkerk in Breda-Oost. Er waren ongeveer 70 deelnemers.

Gregoriaans
De zangdag stond in het teken van de gregoriaanse kerkzang. Wilko Brouwers, koordirigent en componist liet in het ochtendgedeelte zien hoe je met behulp van gregoriaanse muziek de betekenis van een tekst zo duidelijk mogelijk over kunt dragen. Hij bestreed de opvatting dat gregoriaans uitsluitend voor mannenstemmen geschikt is. Hij heeft een leergang ontwikkeld om kinderen gregoriaans te leren. In het middagdeel konden de deelnemers kiezen uit twee workshops. Bas Ramselaar, zangpedagoog en geëngageerd lid van de geloofsgemeenschap Chemin Neuf, verzorgde een workshop over stemvorming. Aan de hand van het gregoriaans legde hij uit hoe je het beste je stem kunt gebruiken en je het beste articuleert. Dit resulteerde in het zingen van een meerstemmig gezang.

Woorden vleugels geven
Na de presentatie van de resultaten van de workshops sloot diaken Vincent de Haas de dag af. Hij sloot aan bij het thema. Het gaat er in de koormuziek om dat een koor weet wat het wil uitdrukken en welk woord het in een zin moet accentueren, welk woord men vleugels wil geven. Als het lied vleugels krijgt, ontwikkelt ook de Kerk vleugels en hier ligt de opdracht van de kerkmusicus, aldus diaken De Haas in zijn slotwoord.

Jan Schuurmans, de organisator van de dag kijkt tevreden terug. “Ik ontvang enthousiaste reacties van deelnemers,” zegt hij. “Zojuist kwam er een mail binnen van iemand die ons hartelijk bedankte en schreef dat hij, ondanks het feit dat hij als vijfentwintig jaar in een gregoriaans koor zingt, ontdekt heeft dat er nog veel te leren valt en welke spirit er in deze muziek zit.”