Zeeuwse ‘Parochies van de week’

2 december 2014

Radio Maria zet iedere week een parochie in het centrum van de belangstelling. In de rubriek ‘parochie van de week’ gaat Radio Maria in gesprek met verschillende personen uit de parochie. Het kan gaan om de pastoor, de koster of een van de vrijwilligers.

In deze rubriek stonden tot dusver twee parochiekernen uit de pater Damiaanparochie centraal. Tot deze parochie horen de parochiekernen van Zuid-Beveland en Schouwen-Duiveland. In de week van 6 tot en met 12 oktober ging het om de parochiekern Onze Lieve Vrouw Hemelvaart te Ovezande en in de week van 17 tot en met 23 november om de parochiekern van de heilige Blasius te Heinkenszand.

“De parochiekern van Heinkenszand telt ongeveer 2.000 parochianen en beschikt over een fraaie neogotische kerk. De parochiekern is actief op diaconaal terrein. Op eerste Kerstdag organiseert ze een diner voor mensen die die dag alleen zijn,” vertelt de parochie tegen Radio Maria. Er bestaat een nauwe samenwerking tussen de Caritasinstelling en de bezoekgroep Zieken en Bejaarden. Het is de grootste uitdaging voor de parochie om jongeren te betrekken bij het kerkelijk leven.

De parochiekern Onze Lieve Vrouw Hemelvaart te Ovezande bestaat uit de dorpen Ovezande, Driewegen en Ellewoutsdijk. Het is een kleine parochiekerk van 700 parochianen. Het merendeel woont in Ovezande. Het gaat om een vitale parochiekern met 100 vrijwilligers.

In Ovezande staat de parochiekern midden in het dorpsleven. Dit blijkt uit de vele activiteiten die georganiseerd worden. Elke zaterdagavond is er een jongerenviering die door de jongeren zelf voorbereid wordt. In de uitzending bij Radio Maria vertelt de parochie onder meer over de jaarlijkse Sint Franciscusviering. en over de processie in de parochiekern op Maria Hemelvaart naar de Mariakapel. Deze is twee jaar geleden ingezegend door de toenmalige pastoor-vicaris Verbeek. Dit is maar een kleine greep uit de activiteiten. Voor deze parochiekern is de grootste uitdaging vitaal te blijven. Vooralsnog lukt dat, mede omdat er een sterke band is tussen parochie en dorp.

De rubriek ‘parochie van de week’ is een onderdeel van het programma ‘Tegen twaalven’. De rubriek ‘Parochie van de Week’ is op maandag, woensdag en vrijdag te beluisteren tussen 11.30 en 12.00 uur. Op zaterdag om 11.30 uur en op zondag om 13.00 uur zendt Radio Maria een compilatie uit van deze rubriek.

Radio Maria is te beluisteren via Radio Maria (AM 675) en via www.radiomaria.nl. Voor meer over de uitzendingen over de parochies zie daar het archief ‘Parochie van de Week’.

• Voor Heinkenszand klik  hier
  • Voor Ovezande klik hier