Zeven praktische tips voor ‘Back to church: Kerkproeverij 2018’

18 april 2018

In 2017 vond de eerste editie plaats van ‘Back to church: Kerkproeverij’. Tijdens de inspiratiedag op vrijdag 6 april 2018 in Hilversum, bleek dat afgelopen jaar zo’n 8.500 mensen als gast naar de kerk zijn gekomen, waarvan er naar schatting 1.500 terugkeerden. Aan de activiteit nemen verschillende kerkgenootschappen deel. Parochianen en gemeenteleden die ervaring met ‘Back to church: Kerkproeverij’ opdeden, blijken na afloop positief en over hun aanvankelijke schroom heen om mensen uit te nodigen.

Tijdens een van de workshops werden zeven praktische tips gegeven om ‘Back to church: Kerkproeverij’ goed uit te zetten in de parochie:

1. Begin met bidden, ook om de eerste weerstand te overwinnen.
  2. Begin ruim op tijd met artikelen over het hoe, wat, waar, wanneer, waarom en wie van ‘Back to church: Kerkproeverij’ in het kerkblad. Minstens drie maanden achter elkaar in aanloop naar het project in september. Laat deze berichten vooraf lezen door iemand die géén kerkjargon spreekt en begrijpt.
  3. Maak een evenement aan op Facebook en plaats elke week een berichtje, programmeer dit eventueel van te voren in. Gebruik bijvoorbeeld de filmpjes van www.kerkproeverij.nl.
  4. Deel de uitnodigingskaarten persoonlijk uit aan de parochianen. Laat daarop ruimte voor een eigen geschreven uitnodiging en zet de naam en de foto van de kerk er op, zodat de gasten weten waar ze moeten zijn.
  5. Maak voor de viering op de dag van ‘Back to church: Kerkproeverij’ een liturgieboekje, waarin wordt uitgelegd wat er gebeurt. (‘Bij dit onderdeel gaat iedereen staan, knielt iedereen’, etc.) Niets is vanzelfsprekend voor de bezoeker.
  6. Laat in preken in aanloop naar de Kerkproeverij het onderwerp een aantal keren terug komen.
  7. Denk ook eens aan een kerstproeverij of een paasproeverij, deze feestdagen lenen zich er goed voor om gasten uit te nodigen.

‘Back to church: Kerkproeverij 2018’ vindt plaats in het weekend van 15-16 september 2018. Parochies kunnen de activiteit ook in een ander weekend houden.

In het Bisdom Breda deden vorig jaar verschillende parochies en parochiekernen mee met de actie. Zij vertelden toen over hun eerste ervaringen met ‘Back to Church: kerkproeverij’

(Foto: Johan Wouters)