Zr. Elly van Dijk vertrekt naar Zuid-Afrika

8 november 2006

Op 14 oktober nam zr. Elly van Dijk afscheid van de parochies Breda-Oost en Teteringen. Ze deed dit met een catechese-middag, een Eucharistieviering en een receptie. Het thema van de middag had alles te maken met het leven vandeze sympathieke religieuze. Het luidde: "Hier ben ik God, Uw wil te doen is mijn vreugde (Ps. 40,8-9)". Zr. Elly is namelijk het jongste lid van de Nederlandse provincie van de Dochters van Onze Lieve Vrouw van het Heilig Hart. Sinds 2002 werkt ze als pastoraal werkster van de parochies Breda-Oost en Teteringen. "Ik deed dit werk met veel plezier" vertelt ze. "Ik ben blij dat ik de catechese verder uit heb mogen bouwen. Op een gegeven moment deed de generale overste van onze congregatie, zr. Mary Fyfe, een beroep op mij om voor een periode van twee jaar in Zuid-Afrika te gaan werken. Na een periode van bezinning en gebed heb ik ja gezegd." Ze erkent dat dit niet eenvoudig was. "Ik moet mijn pastoraal werk in Nederland loslaten. Tevens verlaat ik mijn ouder wordende gemeenschap maar ik ga ook graag naar een mooi project."

Haar congregatie leidt in Ofcolaco (Zuid-Afrika) een weeshuis voor kinderen die met HIV besmet zijn of aan AIDS lijden. "Deze kinderen hebben veel meegemaakt. Hun ouders zijn gestorven. Zelf zijn ze ziek. Door AIDS-remmende middelen kunnen we hun levenskwaliteit verbeteren zodat ze naar school kunnen gaan. AIDS is een groot probleem in Zuid-Afrika. Tevens hebben we een polikliniek waar AIDS-patiënten uit de omgeving AIDS-remmende middelen kunnen krijgen. In dit centrum zal een deel van mijn taak liggen."

Haar congregatie kent in Nederland nauwelijks roepingen. In Afrika treden regelmatig jonge zusters toe. De Afrikaanse zusters zijn met elkaar verbonden in de Afrikaanse Unie. "Het bestuur van deze Unie zetelt ook in Ofcolaco" zegt ze. "Het is de bedoeling dat ik dit bestuur ga ondersteunen. Ik verheug me om te gaan leven in een internationale communiteit met Indonesische, Australische, Zuid-Afrikaanse en Afrikaanse zusters uit verschillende andere landen."

Elly vertrekt op 2 januari 2007. Haar ervaringen zullen via de web-site van de Dochters van Onze Lieve Vrouw van het Heilig Hart (www.fdnsc.org ) te volgen zijn.